یخ برای کوفتگی عضلات مفید است؟ تقریباً نه!

به گزارش دَبی بلاگ، بسیاری از ما بعد از یک تمرین شدید یا آسیب ورزشی، برای کاهش درد و تورم عضلات از کیسه های یخ استفاده می کنیم. اما یک مطالعه نشان می دهد که استفاده از کیسه یخ ممکن است باعث کاهش فرایند بهبود درد یا کوفتگی عضلانی گردد. کیسه های یخ که تقریباً در هر باشگاهی پیدا می شوند فرایند رایجی برای کاهش درد کوفتگی هستند و همه ما تجربه این را داریم که از آن ها استفاده نموده باشیم و دردمان کاهش پیدا نموده باشد؛ اما باید با احتیاط بیشتری از آنها استفاده کنیم.

یخ برای کوفتگی عضلات مفید است؟ تقریباً نه!

یخ ناحیه آسیب دیده را بی حس می نماید و تورم و التهاب را از بین می برد. اما، در سال های اخیر، محققان حوزۀ ورزش آغاز به آنالیز اثربخشی این فرایند نموده اند. تحقیقات نشان داد که افرادی که برای کاهش درد ساق پا از یخ استفاده کردند شدت دردشان نسبت به افرادی که استفاده نکردند کاهش نیافته بود و طول مدت بهبودی آن ها هم تغییر ننموده بود. بلکه بیشتر یک بار روانی بود که احساس می کردند یخ باعث بهبودی می گردد. در مطالعه ای دیگر معین شد که ورزشکارانی که بطور مداوم از کیس های یخ استفاده می نمایند قدرت و توانشان نسبت به کسانی که کمتر از کیسه یخ استفاده می نمایند بیشتر تحلیل می رود.

در یک مطالعه روی 40 موش جوان، سالم و مذکر خستگی عضلانی ناشی از ورزش را با شوک های الکتریکی روی عضلات آن ها شبیه سازی کردند. عضلات جوندگان، مانند عضلات ما، از الیاف تشکیل شده و با هر حرکتی منقبض می شوند. دانشمندان بلافاصله پس از اعمال شبیه سازی شده، نمونه های عضلانی بعضی از حیوانات را جمع آوری کردند و سپس بسته های یخی ریز را روی پاهای تقریبا نیمی از موش ها بستند، در حالی که بقیه را بدون یخ نگه داشتند. سپس هر دو گروه موش را هر چند ساعت و هر چند روز تا دو هفته از نظر عضلانی آنالیز کردند. با تمرکز بر سلول ها تمام بافت ها را موشکافی کردند تا اثر یخ را روی بافت ها آنالیز نمایند.

در این زمینه بخوانید:

5 نوع ورزش که در هر مکان و زمانی می توانید انجام دهید

چهار نکته برای حفظ عضلات در ماه رمضان

همانطور که بیشتر ما می دانیم، التهاب اولین پاسخ بدن به هرگونه عفونت یا آسیب است، سلول های ایمنی پیش از التهاب با عجله به منطقه آسیب دیده می فرایند، جایی که آنها با میکروب های مهاجم مبارزه می نمایند یا تکه های آسیب دیده بافت و سلول را از بین می برند. سپس سلول های ضد التهاب به آن فضا منتقل می شوند و باعث کاهش ساکشن التهابی و تشویق به تشکیل بافت سالم می شوند. اما التهاب غالباً همراه با درد و تورم است، که به طور قابل توجهی بسیاری از افراد از آن بیزارند و از یخ برای برطرف آن استفاده می نمایند.

یخ فرایند بهبودی را کند می نماید

با نگاهی به عضلات پای موش، محققان شواهد واضحی از آسیب تماشا بسیاری از رشته های عضلات را مشاهده کردند. آن ها بعلاوه در بافتی که از یخ استفاده نشده بود، تجمع سریع سلول های پیش التهاب را تماشاد. در عرض چند ساعت، این سلول ها بقایای سلولی را از بین بردند، تا اینکه در سومین روز پس از انقباض، بیشتر رشته های عضلانی آسیب دیده پاک شدند. در آن موقع، سلول های ضد التهابی همراه با سلول های عضلانی ویژه ای که بافت را بازسازی می نمایند، ظاهر شدند و در سرانجام دو هفته، این عضلات کاملاً بهبود یافته به نظر می رسیدند.

در عضله یخ زده، بهبودی به طور قابل توجهی به تأخیر افتاده بود. فرایند رسیدن سلول های پیش از الهاب برای پاکسازی و آماده سازی برای بهبود در عضلات یخ زده هفت روز طول کشید در حالی که برای عضلات یخ نزده سه روز بود. حتی پس از دو هفته علائم مولکولی آسیب به عضله به جای مانده و بهبودی ناقص را نشان می دادند در حالی که برای عضلات یخ نزده بهبودی کامل اتفاق افتاده بود.

نتیجه این تحقیقات می گویند که کیسه یخ و یخ گذاشتن روی محل آسیب یا درد در عمل فرایند بهبودی را کند می نماید. اما آزمایش صورت گرفته آسیب های جدی مانند پارگی، کشیدگی را آزمایش نموده بودند و نه درد و خستگی را به همین دلیل به آزمایش های بیشتر با نمونه های انسانی احتیاج است.

منبع: The New York Times

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19841

به "یخ برای کوفتگی عضلات مفید است؟ تقریباً نه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یخ برای کوفتگی عضلات مفید است؟ تقریباً نه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید