وزیر بهداشت: دو سال آینده را باید با کرونا زندگی کنیم

به گزارش دَبی بلاگ، وزیر بهداشت گفت: در هیچ کجای کشور هنوز موج اول کرونا را به طور کامل تجربه نکرده ایم.

وزیر بهداشت: دو سال آینده را باید با کرونا زندگی کنیم

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در اجلاس مجازی روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: حتی در استان هایی که فکر می کنیم موج اول کرونا را پشت سر گذاشته ایم، موج اول را به طور کامل تجربه نکرده ایم.

وزیر بهداشت گفت: از دیدگاه اپیدمیولوژیک وقتی بیش از 35 یا 40 درصد از جمعیت، تجربه یک بیماری را داشته باشند و بعد بیماری فروکش کرده باشد، باید فکر کنیم تعدادی بیمار علامت دار و تعدادی بدون علامت با پاتوژن ویروس، تماس داشته اند.

در حال تجربه کردن موج اول کرونا هستیم

وی افزود: در کشور در حال تجربه کردن موج اول کرونا هستیم، اما ممکن است شکل موج اول کرونا با آنچه در استان دیگری تجربه کرده ایم، متفاوت باشد. باید باور کنیم و به مردم هم بگوییم که ویروس کرونا تمام نشده، پیک بیماری رد نشده و کرونا، یک ویروس پیچیده تو در توی صد هزار چهره است و ممکن است یک پروتکل درمانی در یک منطقه جواب دهد و در منطقه دیگری جواب ندهد.

وزیر بهداشت افزود: از روز اول شیوع کرونا در چین به همکاران و معاونینم گفتم که این ویروس، با تمام ویروس هایی که دیده اید، متفاوت است. بنده به عنوان یک ایمونولوژیست معتقدم که این ویروس، یک شتر گاو پلنگ است که می تواند گاز بگیرد و لگد و شاخ بزند.

رفتار مختلف ویروس کرونا

وزیر بهداشت شرح داد: امروز بیشتر از قبل معتقدم که ویروس کرونا، بسیار پیچیده و هنوز هم ناشناخته است. هرگز فکر نکنیم که رفتار ویروس با روز قبل و در اقلیم های مختلف، یکسان است. رفتار ویروس کرونا در جنوب کرمان با هرمزگان و یا میناب با بندرعباس و شهر های دیگر، کاملا متفاوت است؛ بنابراین ویروس کرونا در اقلیم، نژاد و آب و هوای مختلف، بروز متفاوتی دارد.

نمکی در مورد آمادگی پرسنل برای روز های آینده مقابله با کرونا، گفت: در استان هایی که هنوز گرفتاری عمده ای ندارند و از گرفتاری قبلی عبور کرده اند، از معاونین پرستاری و درمان خواسته ام تا مهلتی دهند که همکاران کادر درمانی بتوانند نفس بکشند و با ارائه تسهیلاتی بتوانند به همراه خانواده هایشان، با رعایت اصول بهداشتی سفر کنند تا اگر طوفان جدیدی در راه بود بتوانیم همکاران تازه نفسی داشته باشیم.

حدود 87 درصد از بیماران کووید19 گرفتار چاقی، دیابت و بیماری زمینه ای بوده اند

وی گفت: تا امروز حدود 87 درصد از بیماران کووید 19، گرفتار چاقی، دیابت و بیماری زمینه ای بودند. سیاست ما باید این باشد که تخت های بیمارستانی کمتری درگیر شود و اجازه ندهیم که افراد پرخطر به فاز های بعدی بیماری بروند. گروه هدف ما از این بعد افراد بالای 60 سال، بیماران دارای بیماری زمینه ای و افراد چاق و دارای اضافه وزن است. سه روز قبل در استان هرمزگان دختربچه 10 ساله ای بر اثر کرونا فوت کرد که با پدر و مادر خود برای گردش به قشم سفر کرده بودند و تنها مشکل این فرد، اضافه وزن بود.

فرصت طلایی دانشگاه ها برای تغییر سبک زندگی، الگوی تغذیه و کاهش وزن

وزیر بهداشت افزود: باید وزن افراد را در افراد بالغ، بچه ها و گروه های مختلف، کنترل کنیم و این فرصت را برای کار ویژه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی در تغییر سبک زندگی، الگوی تغذیه و کاهش وزن به عنوان یک عامل خطر برای گروه های مختلف جمعیتی غنیمت بشماریم. باید گروه های پرخطر را دریابیم و خدمات الکترونیک را برای آن ها توسعه دهیم و باید بتوانیم دارو های مورد نیاز آن ها را به راحتی و درب منازل آن ها تحویل دهیم و پزشکی از راه دور را برای این گروه ها، فعال تر کنیم.

بیش از 10 برابر سال گذشته به دنبال تامین واکسن آنفلوآنزا هستیم

نمکی تاکید کرد: حتما باید به همپوشانی و همزمانی کرونا و آنفلوآنزا در فصل پاییز توجه ویژه کنیم. به همین دلیل بیش از 10 برابر سال گذشته به دنبال تامین واکسن آنفلوآنزا هستیم. البته تقاضا برای این واکسن در دنیا افزایش یافته و تامین آن راحت نیست، اما با راه چاره هایی که دنبال می کنیم، گروه های پرخطر از جمله مادران باردار، سالمندان و بیماران دارای بیماری زمینه ای را واکسینه می کنیم.

نمی توانیم آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی را تعطیل کنیم

وی یادآور شد: نمی توانیم در شرایط کرونا، آموزش در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی را تعطیل کنیم، چون نوع آموزش ها به گونه ای است که نمی توانیم همه آن ها را به صورت مجازی ارائه کنیم. دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی در توسعه زیرساخت های فضای مجازی حتما تلاش کنند، اما بخش های حضوری مانند آزمایشگاه ها و آموزش های بالینی را نمی توانیم به صورت مجازی آموزش دهیم. خوابگاه ها را باید بگونه ای مدیریت کنیم که پروتکل های بهداشتی به طور کامل رعایت شوند.

لزوم همراهی دانشگاه ها با دانشجویان برای میهمانی در دانشگاه های نزدیک محل سکونت

وزیر بهداشت گفت: از روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی تقاضا دارم که در مورد پذیرش یک ترم میهمانی دانشجویان در دانشگاه های نزدیک به محل سکونت شان، همراهی کنند. باید استاندارد ها را منطبق با ضرورت های کشور ببینیم، چون شرایط متفاوت است.

فکر کنیم که حداقل دو سال باید با کرونا زندگی کنیم

نمکی با اشاره به سختی های اقتصادی سال جاری، گفت: این سختی ها و محدودیت ها می طلبد که دو سیاست اصلی را مورد توجه قرار دهیم؛ یکی حداکثر کردن صرفه جویی و دیگری تلاش برای افزایش بهره وری و کارآمدی منابع و راه سومی هم نداریم. درآمد های اختصاصی دانشگاه ها کاهش یافت و سعی کردیم به نحوی جبران کنیم، اما این به آن معنی نیست که در ماه های آینده دوباره دچار چنین چالشی نشویم، اما از روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی می خواهم که فکر کنند که قرار است حداقل دو سال باید با کرونا زندگی کنیم.

وی گفت: در زمان وزارت استاد دکتر فاضل، قانون هیات امنای دانشگاه های علوم پزشکی ابداع شد، چون اعتقاد بر این داشتیم که دانشگاه رشید، دانشگاه مستقل است و دانشگاه مطیعی که با تغییر یک وزیر به شدت بهم می ریزد، اصلا قدرتمند نیست. دانشگاه هایی که استقلال دارند، نیاز چندانی به منابع دولتی ندارند.

دانشگاه ها باید خلق ثروت کنند

وزیر بهداشت گفت: اگر قرار است هیات امنای یک دانشگاه تصمیمات خود را با منابع دولتی بگیرد، باید بتواند خلق ثروت کند. تئودور شولتز یکی از اقتصاددانان آمریکا است که سال 1960 رییس انجمن اقتصاد آمریکا بوده و می گوید که به دانشگاه ها به عنوان مرکز هزینه نگاه نکنید بلکه به عنوان مرکز سرمایه توجه کنید. اگر امروز دانشگاهی مقاطع تحصیلات تکمیلی آن دو برابر شد، سه تا پنج سال بعد، اثرات این افزایش ظرفیت را در درآمد سرانه آن ببینید.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در این نشست، گزارش هایی از مسائل، چالش ها و پیشنهادات حوزه های آموزش، بهداشت، درمان و توسعه که توسط چهار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد جمع آوری شده بود، ارائه و بررسی شد.

این مراسم اولین اجلاسی بود که به همت مهندس موهبتی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت برگزار گشت.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9624

به "وزیر بهداشت: دو سال آینده را باید با کرونا زندگی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر بهداشت: دو سال آینده را باید با کرونا زندگی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید