هوش مصنوعی؛ کلید بازگشت رونق

به گزارش دَبی بلاگ، حدود 65 میلیون سال پیش، سیارکی به زمین برخورد کرد که سه چهارم گیاهان و گونه های جانوری کره زمین را از بین برد؛ از جمله دایناسورها. اما این فاجعه، فرصت های زیست محیطی بسیار زیاد و متنوع تازه ای هم روی زمین ایجاد کرد، به طوری که عصر جدیدی از نوآوری های تکاملی با تنوع سازی سریع و بنیادی به سوی گونه های جدید به وجود آمد. پستاندارانی مثل اسب ها روی زمین، وال ها در اقیانوس ها و خفاش ها در هوا به سرعت زیاد شدند و انسان به وجود آمد. بعد از این اتفاق، اکوسیستم زمین دیگر به شکل سابق برنگشت و اگر بخواهیم مقایسه کنیم، به همین ترتیب، وضع اقتصاد جهان هم بعد از پاندمی کرونا به شکل سابق خود بازنخواهد گشت.

هوش مصنوعی؛ کلید بازگشت رونق

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از London Business School، مهم ترین سوالی که رهبران کسب وکار با آن مواجهند این است: حالا چه باید بکنیم؟ چه کاری باید کرد که نه برای بقا در میان مدت، بلکه برای رشد بلندمدت در این عصر جدید، اثرگذار باشد؟

تقاضا در پساپاندمی: راکد، پراکنده و متفاوت

به طور کلی، تقاضای جهانی برای کالا ها و خدمات، کاهش یافته و تا مدتی همین طور خواهد بود. در بعضی بخش ها، از جمله سفر و خرده فروشی، رکود عمیق تر است. همچنین تقاضا شکل کاملا متفاوتی پیدا نموده است: تعجبی ندارد که مردم نگرانی زیادی بابت حفظ سلامت جسمی و روحی خود دارند و از هر نوع محصول و خدمات دیجیتال استقبال می نمایند؛ به ویژه برای برقراری ارتباط، ارسال غذا و دیگر ملزومات.

این تقاضای فروکش نموده، شوک بزرگی به طرف عرضه وارد نموده است. کوچک شدن کسب وکار ها و ورشکستگی آن ها در سطح گسترده، بر چشم انداز کاری آن ها طی چند ماه گذشته سایه افکنده است. اثرات این اتفاق احتمالا بلندمدت خواهد بود و به کاهش شدید دسترس پذیری و ضمانت کاری و بنابراین کاهش درآمد، اعتماد به نفس و عدم تمایل مردم برای پول خرج کردن منجر خواهد شد.

متاسفانه، همان طور که اثرات بهداشتی کرونا متغیر بوده، شاهد افزایش نابرابری در آثار مالی آن در میان گروه های کاری بوده ایم؛ به طوری که نیروی کار اقلیت با درآمد کمتر، بیشترین ضربه را چه از لحاظ سلامت و چه از لحاظ مالی خورده اند. این موضوع اهمیت مواجهه با چالش های بلند مدت اخلاقی، اجتماعی و زیست محیطی را بیشتر مورد تاکید قرار می دهد.

هیچ گونه نرمال تازه ای به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد؛ بلکه در این مقطع از تاریخ، تحولات قابل توجهی در اولویت ها و رفتار های مردم ایجاد می گردد و حداقل برای آینده ای قابل پیش بینی، هم سرعت تغییر بیشتر است و هم ابهامات بزرگ تر.

کووید-19: نمایش قدرت دیجیتال

مهم ترین و برجسته ترین روشی که شکل تقاضا را کاملا تغییر داده، افزایش انفجاری استفاده از تکنولوژی های دیجیتال و خدمات وابسته به دیجیتال است که قدرت و پتانسیل آن را به رخ می کشد.

حتی مصرف نمایندگانی که مدت ها از دیجیتالی شدن امتناع می کردند و نسبت به هر تکنولوژی جدیدی گارد داشتند، ناگزیر از به کار بردن ارتباطات دیجیتال شده اند تا از خانواده و دوستان خود خبر بگیرند. در واقع، خیلی ها می گویند با اینکه فاصله گذاری اجتماعی در دنیای فیزیکی ارتباطات را تا حدی ضعیف نموده، ارتباطات مجازی آن ها را به افرادی که واقعا در زندگی شان مهم هستند، نزدیک تر نموده است.

ما شاهد تغییر بزرگی در ارسال دیجیتال غذای رستوران ها و کالا های خواربارفروشی ها بوده ایم. این تغییر حتی به افزایش فروش خدمات به صورت ثبت اشتراک منجر شده است که چه یک فرایند پایدار بلندمدت باشد یا خیر، به میزان محدودیت بودجه خانوار ها به واسطه شرایط سخت مالی و ابهام، بستگی دارد.

همزمان، احتیاج به حمایت از دورکاری و فاصله گذاری اجتماعی برای حفظ سلامت کارکنان، حتی کسب وکار های کاملا فیزیکی را مجبور نموده روش های جدید کار کردن را بپذیرند و استفاده نمایند؛ روش هایی که باعث زایش کسب وکار های دیجیتال به یاری گوشی های هوشمند، سرویس های ابری، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی شد.

خیلی از ما که با این روش ها آشنا نبودیم، حالا بعضی امکانات روش های جدید و بهتر کار کردن را می شناسیم و بر زمان و مکان کارمان کنترل داریم و از رفت و آمد های کسل نماینده و طاقت فرسای بین خانه و محیط کار رهایی پیدا نموده ایم. این تجربه انتظارات آن دسته از افراد خوش شانسی را که هنوز کار دارند، به سرعت تغییر می دهد و آن ها هر چه بیشتر خواستار کار کردن از خانه هستند.

همان طور که یک مفسر در اوایل آغاز پاندمی گفته بود: ما شاهد سریع ترین تحول سازمانی در تاریخ شرکتی مدرن هستیم. در روز هایی که تقریبا هر فرآیندی که می تواند به سرعت دیجیتال سازی گردد، قبلا مجازی سازی شده بود.

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، در اوج پاندمی این موضوع را به شکل واقع گرایانه تری عنوان نمود: تحول دیجیتالی که دو سال زمان می برد را تنها ظرف دو ماه شاهد هستیم. از کارتیمی و یادگیری، تا فروش و خدمات مشتری و زیرساخت های ابری مهم و امنیت، از راه دور انجام می شوند. هر روز در کنار مشتریان هستیم تا به آن ها یاری کنیم پذیرای دنیایی باشند که همه چیز آن از راه دور امکان پذیر شده و خود را با آن سازگار نمایند.

هر کسب وکار دیجیتالی که زاده می گردد، برنامه های اسلک و زوم و همه ابزار های دیگری را که باعث می گردد عملیاتش آسان تر، کارآمدتر و منعطف تر گردد، با خود دارد. این کسب وکارها، بر اساس این پلت فرم ها شکل می گیرند تا داده ها را یک دارایی بدانند، رویکرد های چابک را روشی برای انجام همه کار ها در نظر بگیرند و کاربرد های گسترده هوش مصنوعی را برای اتوماتیک سازی هر چیزی که قابل اتوماتیک شدن است دنبال نمایند و بر قابلیت های تصمیم گیری انسان بیفزایند.

در واقع، بیشتر شرکت های پیشکسوت، به جای اینکه به واسطه سرمایه گذاری در زیرساخت های IT توانمند شده باشند، خود را گرفتار می دانند. پراکندگی های دیجیتال، برای شرکت هایی که از قافله دیجیتالی شدن عقب مانده اند، به یک مشکل مشترک تبدیل شده و عواقب کووید-19 هم به آن اضافه شده و این شرکت ها را دیر یا زود در سراشیبی سقوط قرار می دهد.

خوشبختانه، در طرف دیگر، مدیران دیجیتالی که آمادگی خوبی در برابر عملیات مجازی داشته اند، توانستند واکنش سریع و موثری به این شوک ناگهانی داشته باشند و نسبت به همتایان خود عملکرد خوبی ارائه دهند.

نوآوری های پیشگام و ایجاد ارزش واقعی

قبل از پاندمی، خیلی از کسب وکار هایی که ماهیت فیزیکی داشتند، از تکنولوژی های دیجیتال هم استفاده می کردند و بهره برداری از پتانسیل های بزرگ هوش مصنوعی را به ویژه برای کاهش هزینه های خود به وسیله اتوماسیون وظایف روتین، آغاز نموده بودند. بعضی کسب وکار ها از این هم فراتر رفته و به این نتیجه رسیده بودند که تکنولوژی دیجیتال و هوش مصنوعی را می توان برای ایجاد بهترین تجربه مشتری مهار و امکان روش های جدید کار را ایجاد کرد.

به عنوان مثال، در خدمات مشتری، بات ها و روبات هایی که با هوش مصنوعی کار می نمایند، حل مسائل روتین را بسیار آسان و کارآمد نموده اند. این موضوع به ویژه از آن جهت مهم است که بسیاری از منابع آزاد می شوند و قابلیت های انسان می تواند تعاملات پیچیده با مشتریان را به شکلی استثنایی درآورد. هوش مصنوعی سپس می تواند تجربیات مشتری جادویی ایجاد کند، چون همه کارشناسان متمرکز بر حل مشکل می شوند و می توانند همدردی بیشتری با مشتری داشته باشند و در آن راستا اقدام نمایند.

اما قدرت واقعی تکنولوژی های دیجیتال، به این بستگی دارد که بتوان آن را در پیشرفت های تازه کنترل کرد تا ارزش واقعی و جدیدی برای مشتری به ارمغان آورد: پاسخگویی به احتیاج های رفع نشده، خدمت رسانی به گروه های جدیدی از مشتریان و ایجاد مدل های کسب وکار جدید.

این کلید بازگشت رونق است: تسریع نوآوری و از آن مهم تر، نوآوری های پیشتاز که بتوانند ارزش واقعی و جدید در ارتباط با کارآفرینی ایجاد نمایند. همه این ها با هم، می توانند به صرفه جویی در پول و زمان منجر شوند، ما را از محدودیت های دنیای فیزیکی برهانند و کار های جدیدی که مورد احتیاج است در اختیارمان قرار دهند. اما باید احتیاط کرد.

عواقب بد ناخواسته

با اینکه این نوآوری های دیجیتال به شدت قدرتمند هستند و برای شکوفایی بعد از پاندمی ضروری هستند، اما ضمناً باید بدانیم و اذعان کنیم که مثل هر تکنولوژی جدید دیگری، عواقب ناخواسته ای هم دارند.

وابستگی دیجیتال روزافزون، نگرانی های گسترده و البته قابل درکی در خصوص آسیب پذیری سیستمی ایجاد می نماید: هر چقدر کار های ما بیشتر و بیشتر به صورت آنلاین انجام می گردد، یعنی ریسک دزدیده شدن و تخریب شدن اطلاعات مهم، بیشتر می گردد. پلت فرم های دیجیتال مجموعه چالش های خاص خود را دارند و در معرض دستکاری شدن یا ارائه اطلاعات غلط و حتی ترویج خشونت و آسیب جدی به افراد در دنیای واقعی هستند.

حداقل تا حدی به خاطر این مسائل، مقامات قانونی در حال رسیدگی به تهدید هایی هستند که از نظر آنها، از سوی قدرت بعضی از غول های تکنولوژی اعمال می گردد.

از منظر مالی، بیشترین تهدید نوآوری های دیجیتال که در خصوص آن صحبت شده، تسریع اتوماسیون کار های روتین روزانه است که اثرات آن بر اشتغال، علیه آسیب پذیرترین بخش های جامعه نمایان خواهد شد.

معمای دیجیتال

تنها روش حل معمایی که مطرح شد، یعنی مهار تکنولوژی دیجیتال برای موفقیت کسب وکار و ایجاد مشاغل و وظایف جدید و در عین حال، کاهش عواقب بد ناخواسته، این است که اطمینان حاصل کنیم کارآفرینی و نوآوری تسریع شده حاصل از پیشرفت دیجیتال، به طور همزمان همدلانه، اخلاقی و حساس به محیط زیست است.

مشتریان بیش از هر زمان دیگری، نشان داده اند که نگرانی های اخلاقی، اجتماعی و زیست محیطی، در انتخاب محصولات و خدماتی که آن ها می خرند، اثرگذار است. به همین دلیل، احترام به محدودیت های قانونی موجود کافی نیست. آنچه واقعا مورد احتیاج است، این است که این الگو را عملی و همیشگی کنیم و ارزش های همدلانه، انسان محبت آمیز و اخلاقی را در کل چرخه عمر محصول و سفر مشتری، در قلب فرآیند توسعه محصول و خدمات بگنجانیم. قدم های بعدی شما برای این کار، به این بستگی دارند که در کدام مرحله قرار دارید.

هوش مصنوعی: از کجا آغاز کنم؟

اقدامات عملی برای استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد ارزش در کسب وکار، عبارتند از:

1- ایجاد مهارت های اولیه به وسیله مشارکت با کارشناسان خارجی، استخدام افرادی که تخصص مرتبط دارند، و سرمایه گذاری در آموزش تکنولوژی های دیجیتال و هوش مصنوعی به کارکنان فعلی. به این ترتیب، می توانید سازمان خود را از ناشایستگی ناخودآگاه به ناشایستگی خودآگاه انتقال دهید تا بتوانید در خصوص اینکه چه اقداماتی را باید پیگیری و چگونه آن ها را اجرا کرد، تصمیم هایی با اطلاعات کامل بگیرید.

2- در پورتفویی از آزمایش های کسب وکار که بر فرصت ها یا چالش هایی متمرکز هستند که می توانند ارزش واقعی انتقال دهند، سرمایه گذاری کنید. این آزمایش ها باید گزینه هایی واقعی باشند و از نوآوری هایی با کمترین ریسک مثل کاهش هزینه به وسیله اتوماسیون، تا پیشنهاد های ناب برای تجربه مشتری و روش های کاری شامل حداقل تعدادی نوآوری پیشتازانه را که می توانند ارزش تازه ای فراتر از کسب وکار هسته ای فعلی ایجاد نمایند، دربربگیرند.

3- درس هایی که از آزمایش ها آموخته اید، برای نمونه سازی اقدامات ابتکاری به کار ببرید. آن هایی را که کارکرد خوبی داشته اند تکرار کنید، سطح سرمایه گذاری را بالا ببرید و قابلیت ها و ظرفیت های سازمانی بزرگ تر و عمیق تر ایجاد کنید.

4- به محض اینکه دلیل شکست یکسری آزمایش ها را فهمیدید، سریع آن ها را کنار بگذارید.

5- سازمان خود را به سمتی سوق دهید که استفاده از تکنولوژی دیجیتال و هوش مصنوعی، به جزئی جدایی ناپذیر از هر بخش کسب وکارتان تبدیل گردد و امکان رویکرد های چابک، عملیات ارزان و سریع تر، تجربه مشتری برتر، فعالیت های کاری خلاقانه تر و رشد قوی ناشی از خدمات رسانی به مشتریان جدید، فراهم گردد. برای بعضی افراد، این موضوع به معنی ایجاد پلت فرم های دیجیتال و حتی راهنمایی اکوسیستم های دیجیتال است تا سازمان را به یک شایستگی خودآگاه برساند.

نوآوری همدلانه، اخلاقی و دوستدار محیط زیست: از کجا آغاز کنم؟

برای اعمال یک چشم انداز همدلانه، اخلاقی و دوستدار محیط زیست در طول فرآیند فراوری محصول و سفر مشتری این اقدامات نوآورانه، یک راستا موازی وجود دارد:

6- به عنوان اولین اقدام کلیدی، موقعیت فعلی را ارزیابی کنید، چالش ها و محرک های بیرونی را با چشم انداز های متنوع، شناسایی کنید تا عواقب تصادفی فعالیت های شما و به طور خاص فرآیند های نوآوری شما، معین گردد- آیا به اندازه کافی شفاف هستید تا مشتریان (و دیگر ذی نفعان) اطلاعات خوبی از کارآیی محصولات شما داشته باشند؟ آیا اطلاعات آن ها امن و قابل اعتماد است؟ آیا از منافع آن ها مثل حریم خصوصی، حفاظت می کنید؟ آیا متوجه سوگیری- و به خصوص سوگیری ناخودآگاه- هستید؟ آیا عوامل خارجی منفی را که ممکن است بر افرادی که مشتریان شما نیستند تاثیر بگذارد، ارزیابی نموده اید؟ مثلا عواقب ناخوشایندی که از چشم انداز زیست محیطی ناشی می گردد و آیا می دانید چگونه می توانید این آثار را کم کنید؟

7- معین کنید چد مداخلات فوری یا حتمی درحال حاضر مورد احتیاج است و چگونه می توان فرآیند های قوی را مورد استفاده قرار داد تا از احتمال شکست در آینده جلوگیری کرد. به همین منظور، باید تفکر سیستمی را به یک نظم تبدیل کرد تا جریانات و حلقه های بازخورد را مورد آنالیز قرار دهیم.

8- به طور موازی، هر کدام از فعالیت های کلیدی در فراوری محصول را کشف کنید؛ از تحقیقات حین تصمیم گیری طراحی گرفته تا اطمینان از اینکه این چشم انداز چگونه به وسیله چک لیست ها و فعالیت ها به کار می رود، و چه معیار هایی می توانند برای پیگیری پیشرفت مناسب باشند. این امور به چیزی فراتر از به کارگیری یک چشم انداز همدلانه احتیاج دارند و باید با معیار های دیگری که تحت تاثیر محصولات و خدمات و فرآیند های شما قرار می گیرند، درگیری فعال داشت و از حلقه های بازخورد موثر استفاده کرد تا پیگیری گردد تعهدات اخلاقی چگونه در طول زمان تکامل پیدا می نمایند.

9- در طول زمان، این ها به بخشی جدایی ناپذیر از روش انجام کسب وکار تبدیل می شوند و بار دیگر به سطحی از شایستگی ناخودآگاه می رسند.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 13102

به "هوش مصنوعی؛ کلید بازگشت رونق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی؛ کلید بازگشت رونق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید