هدف فلوشیپ استانبول تحقق فروش کپی رایت در میان ناشران جهانی است

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، نشست معرفی و آنالیز ظرفیت های فلوشیپ استانبول به نشر ایران در چهارمین روز از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران(4 بهمن ماه) به همت بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار گردید. در این نشست، علیرضا نوری زاده، معاون اجرایی دبیرخانه طرح گرنت و سدا دارکان چیفتچی، عضو هیات مدیره اجرایی طرح فلوشیپ استانبول به صورت ارتباط آنلاین حضور داشتند.

هدف فلوشیپ استانبول تحقق فروش کپی رایت در میان ناشران جهانی است

سِدا دارکان چیفتچی در ابتدا ضمن معرفی طرح فلوشیپ استانبول گفت: فلوشیپ بین ­المللی صنعت نشر استانبول با هدف تبدیل کشور ترکیه به مرکز فروش حق کپی­ رایت و همچنین افزایش همکاری متقابل میان ناشران ترکی و ناشران بین المللی برای نخستین بار در سال 2016 برگزار گردید.

وی اضافه نمود: این برنامه هرساله توسط انجمن مطبوعات و حق انتشار ترکیه و با حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برگزار می­ گردد. ششمین فلوشیپ بین ­المللی صنعت نشر استانبول متاثر از بیماری همه­ گیر کرونا سال جاری برای اولین بار به­ صورت ترکیبی (مجازی و فیزیکی) در تاریخ 19 تا 21 اسفند 1399 برگزار خواهد شد.

به گفته چیفتچی، این برنامه هرساله جمع بسیاری از ناشران را از سراسر جهان گرد هم می­ آورد تا به مذاکره در رابطه با خرید و فروش کپی ­رایت و ترجمه­­ کتاب های سایر کشورها بپردازند. شرکت­ نمایندگان این رویداد برای حضور در برنامه ها به دو صورت حضوری و مجازی در فلوشیپ شرکت می نمایند.

عضو هیات مدیره اجرایی طرح فلوشیپ استانبول اشاره نمود: طبق روال هرسال، هیات اجرایی فلوشیپ، به متقاضیانی که پیروز به اخذ فلوشیپ ترکیه شوند، بسته­ حمایتی در سه سطح اهدا می­کند که این بسته ­ها عبارتند از: بسته حمایتی طلایی، بسته حمایتی نقره ای، و بسته حمایتی برنز که هرکدام دارای گزینه­ های ویژه ­ای برای ناشران در طرح فلوشیپ استانبول است.

در ادامه نشست، علیرضا نوری­ زاده، پرسش­هایی را درباره معیار انتخاب ناشران و آژانس ­های ادبی برای اخذ فلوشیپ طرح کرد، اینکه معیار اصلی، انتخاب ناشران و آژانس­های ادبی برگزیده، آثار مرتبط با ترجمه به زبان ترکی یا از ترکی به زبان­ های دیگر است؟

عضو کمیته هماهنگی فلوشیپ استانبول، در بیان ملاک اصلی انتخاب ناشران و آژانس ­های ادبی برای شرکت در طرح فلوشیپ استانبول بیان نمود: برای داوران فلوشیپ این ملاک اهمیت دارد که ناشر منتخب جزء ناشران نام ­آشنا بوده که در کشور خود مخاطبان وسیعی داشته باشد. در واقع ناشرانی که صاحب آثار تالیفی پرتیراژ هستند، شانس بیشتری برای پذیرش دارند.

دارکان چیفتچی ملاک دیگر را انتخاب ناشران در نشر کتاب­ هایی معرفی کرد که در موضوعاتی مانند ادبیات کودک و نوجوان، فلسفه و تاریخ فعالیت دارند.

وی هدف اصلی فلوشیپ استانبول را تحقق فروش حق انتشار در میان تمامی ناشران جهانی بیان نمود و گفت: برای تحقق این هدف در گردهمایی ناشرانی که از سوی فلوشیپ گزینش می ­شوند، جلسات بازاریابی نشر میان ناشران جهان برگزار می­ گردد که در این جلسات درباره تبادل رایت گفت وگو می­ نمایند.

معاون اجرایی دبیرخانه طرح گرنت ، ضمن معرفی طرح گرنت ایران، این سوال را طرح کرد که آیا در طرح فلوشیپ، برنامه حمایتی از ترجمه ­های کتاب­ های ترکی-استانبولی به زبان­ های دیگر، مشابه طرح گرنت ایران هم وجود دارد؟

عضو کمیته هماهنگی فلوشیپ استانبول دراین ­باره اظهار داشت: در برنامه فلوشیپ، میز تخصصی تدا را برای این نوع حمایت در نظر گرفتیم که ناشر در این گردهمایی پس از خریداری حق انتشار از ناشر، قرارداد خرید کتاب را به همراه درخواست تدا، به کارشناس مسئول میز تخصصی تدا تحویل می ­دهد و پس از آن درخواست او آنالیز خواهد شد.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15395

به "هدف فلوشیپ استانبول تحقق فروش کپی رایت در میان ناشران جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف فلوشیپ استانبول تحقق فروش کپی رایت در میان ناشران جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید