نگرانی ها برای بافت تاریخی زواره بیشتر شده اند

به گزارش دَبی بلاگ، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، نگرانی ها برای بافت تاریخی زواره بیشتر شده اند.

نگرانی ها برای بافت تاریخی زواره بیشتر شده اند

زواره شهر برج ها و باروها دارای بافت تاریخی منحصر بفرد و خشتی است که اداره میراث فرهنگی آن تحت نظر استان اصفهان است. بافت تاریخی این شهر از جمله بافت های خشتی است که در آن برج ها، مساجد و خانه های تاریخی زیادی در کنار هم قرار گرفته اند.

بتازگی مشاهده شده اتفاقاتی در حال رخ دادن در این بافت تاریخی است؛ اتفاقاتی که منجر به تخریب بناهای تاریخی، ایزوگام کردن سقف خانه ها و بی احترامی به شان مساجدش می شود.

در یک نمونه که بتازگی تصاویرش به دست رسیده، ساعت، اسپیلت و وسایل اضافه مسجد، جای محراب قدیمی مسجد پامنار زواره را گرفته است. در یک اقدام عجیب ساعت را بالای سر محراب نصب کرده اند.

این در حالی است که مسجد متعلق به دوره سلجوقی بوده و تنها مسجد شش محرابه در ایران و مسجد جامع شیعیان اسماعیلی در زواره بوده است. از این نظر، مسجد بسیار باارزش و دارای دومین منار کتیبه دار بعد از مسجد جامع ساوه است. در سالهای گذشته نیز مورد کاوش قرار گرفته و در طرح بازیابی مجدد بوده است. اما گاهی اتفاقاتی می افتد که ناخودآگاه یا عمدی به هویت مسجد لطمه می زند. این مسجد مناری دارد که می تواند نماد اصلی شهر زواره باشد.

شهری که دارای بافت تاریخی خشتی است اما تصاویر دریافتی از این شهر نشان می دهد مالکان بناهای تاریخی اقدام به ایزوگام سقف های این خانه های خشتی کرده اند.

در این باره محمد ابوطالبی، عضو ایکوم ایران با ارسال تصاویری بیان نمود: برای ایزوگام سقف، اول روی کاهگل سیمان می ریزند. این سیمان خشت را پوک می کند، چون اسیدی است. این مصالح ناهمگون موجب تخریب بیشتر بنا خواهد شد. از طرفی ایزوگام بستر مناسبی را برای برای رطوبت حبس شده و موریانه ایجاد می کند.

ابوطالبی گفت: در دو ماه اخیر حدود 9 بنای تاریخی در این بافت تخریب شده است. این اتفاقات در چند ماه اخیر موجب شده تا نگرانی ها برای بافت تاریخی زواره بیشتر شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 21665

به "نگرانی ها برای بافت تاریخی زواره بیشتر شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی ها برای بافت تاریخی زواره بیشتر شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید