نانولوله های کربنی را با کمی نمک طعام در دمای پایین فراوری کنید

به گزارش دَبی بلاگ، یافته های اخیر محققان MIT نشان می دهد که با افزودن نمک طعام می توان دمای فراوری نانولوله ها را تا 480 درجه سانتیگراد پایین آورد.

نانولوله های کربنی را با کمی نمک طعام در دمای پایین فراوری کنید

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، جای نمک سر سفره است، اما یافته های اخیر محققان نشان می دهد که نمک طعام در فرآیند فراوری نانومواد کربنی می تواند بسیار موثر باشد.

در مقاله ای که به تازگی در نشریه Angewandte Chemie به چاپ رسیده، محققان نشان دادند که می توان از ترکیبات حاوی سدیم برای کاهش دمای مورد احتیاج به منظور رشد نانولوله های کربنی استفاده کرد. این گروه معتقداند که سدیم موجب می گردد تا نانولوله های کربنی روی بعضی از مواد نظیر پلیمر ها در دمای پایین تری رشد کند، فرآیندی که معمولا به دمای بالا احتیاج دارد.

ریچارد لی از محققان این پروژه می گوید: در کامپوزیت های هوافضا، پلیمر های زیادی وجود دارند که در آن ها الیاف کربنی کنار هم قرار دارند، اکنون با نتایج این پروژه شاید بتوانیم به طور مستقیم نانولوله های کربنی را روی مواد پلیمری رشد دهیم و کامپوزیت های مستحکم تر و قوی تری فراوری کنیم. استفاده از سدیم به عنوان کاتالیزور فرصت های تازه ای برای استفاده از انواع سطوح برای رشد نانولوله های کربنی ایجاد می نماید.

برای رشد نانولوله های کربنی معمولا از فرآیند لایه نشانی شیمیایی از فاز بخار استفاده و کاتالیست هایی نظیر آهن به کار گرفته می گردد. گاز هایی نظیر دی اکسیدکربن وارد مخزن شده و در دمایی نزدیک به 800 درجه سانتیگراد ساختار های گازی حاوی کربن متلاشی شده و کربن به صورت لوله ای شکل روی بستر ایجاد می گردد.

محققان انواع مختلف کاتالیست ها را مورد آزمایش قرار داده اند تا بتوانند نانولوله کربنی خالص به دست آورند. این گروه تحقیقاتی در آنالیز های خود متوجه شدند که سدیم می تواند نقش کاتالیزور را ایفا نماید.

واردل از محققان این پروژه می گوید: همواره از آهن به صورت سنتی برای فراوری نانولوله های کربنی استفاده می گردد، این اولین باری است که سدیم به عنوان کاتالیست استفاده شده است. سدیم به عنوان یک فلز قلیایی هیچ گاه برای رشد نانولوله های کربنی به کار گرفته نشده بود و اکنون این نتایج جهت ما را برای استفاده از دیگر عناصر جدول تناوبی باز می نماید.

این گروه تحقیقاتی از انواع منابع سدیم نظیر جوش شیرین، نمک طعام و سدیم موجود در مواد شوینده را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج یافته های آن ها نشان داد که کاتالیزور آهن در دمای 800 درجه سانتیگراد نانولوله های کربنی را ایجاد می نماید در حالی که سدیم در دمای 480 درجه سانتیگراد قادر به فراوری نانولوله های کربنی است.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 9453

به "نانولوله های کربنی را با کمی نمک طعام در دمای پایین فراوری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانولوله های کربنی را با کمی نمک طعام در دمای پایین فراوری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید