مهم ترین بیماری پوستی ناشی از شغل

به گزارش دَبی بلاگ، مهم ترین بیماری پوستی ناشی از شغل، حساسیت به آلرژن ها و مواد حساس کننده است که به علت تناسب با شغلی که شخص دارد، در محیط کارش این مواد به وفور یافت می گردد. یعنی فرد به ماده به خصوصی حساس است که ممکن بود حتی اگر آن شغل را هم نداشت نسبت به آن حساسیت نشان می داد ولی معمولا به خاطر

مهم ترین بیماری پوستی ناشی از شغل

مهم ترین بیماری پوستی ناشی از شغل

مهم ترین بیماری پوستی ناشی از شغل، حساسیت به آلرژن ها و مواد حساس نماینده است که به علت تناسب با شغلی که شخص دارد، در محیط کارش این مواد به وفور یافت می گردد. یعنی فرد به ماده به خصوصی حساس است که ممکن بود حتی اگر آن شغل را هم نداشت نسبت به آن حساسیت نشان می داد ولی معمولا به خاطر شغلش و اینکه دایما در معرض آن ماده بوده، این بیماری برایش ایجاد شده و همین طور هم ادامه پیدا نموده و شرایط را خراب تر نموده است.

اگزمای تماسی یکی از مهم ترین این بیماری ها است که می تواند به دو صورت باشد؛ یکی نوع تحریکی آن که بستگی به شرایط ایمنی فرد ندارد و در هر فردی ممکن است ایجاد گردد. ساده ترین نوع این بیماری، اگزمای دست زنان خانه دار است که دایم با مواد پاک نماینده و شوینده سروکار دارند و به علت خشکی پوست و دیگر مسائل آن و قرار گرفتن در معرض این مواد، شدیدتر واکنش نشان داده و دچار اگزمای تماسی دست می شوند. این بیماری بسیار رایج است و معمولا در خاتمه سال به علت خانه تکانی شیوع بیشتری پیدا می نماید. بالطبع برای درمان باید افراد مبتلا به اگزمای تحریکی پوست، تماس شان را با مواد تحریک نماینده و شوینده کاهش دهند و از دستکش های مخصوص استفاده نمایند.

نوع دیگری از این اگزما، اگزمای تماسی آلرژیک است که در آن، فرد نسبت به یک ماده به خصوص، دچار آلرژی می گردد. این آلرژی سال ها طول می کشد تا به وجود بیاید. یعنی شخص سالیان سال با ماده ای که نسبت به آن حساسیت دارد، کار نموده و مسئله ای هم نداشته اما به یکباره سیستم ایمنی بدن او به حساسیت کامل می رسد و نسبت به آن ماده واکنش نشان می دهد. از این به بعد، هر بار که فرد با آن ماده خاص سروکار داشته باشد و با آن تماس برقرار کند، دچار اگزما می گردد. مانند افرادی که به فلزات و بدلیجات فلزی حساسیت نشان می دهند. این مشکل می تواند زیر ساعت، انگشتر، گوشواره، عینک و حتی زیر دکمه فلزی شلوار جین دیده گردد. این حساسیت، حساسیت به فلز نیکل است که به علت انعطاف پذیری خاصی که دارد تقریبا در تمام اشیای فلزی یافت می گردد.

در اگزمای تحریکی، سیستم ایمنی فرد حساس نمی گردد و هر شخصی ممکن است آن را تجربه کند؛ مثل مواد اسیدی و قلیایی که در مشاغل مختلف با پوست در تماس اند و اگزما فقط در ناحیه تماس پوست با آن ماده ایجاد می گردد اما در اگزمای آلرژیک، سیستم ایمنی فرد دخیل بوده و اگزما در هر ناحیه ای از پوست ایجاد شده و فقط مربوط به ناحیه تماس نیست. افراد حساسی که با سولفات نیکل یا موادی که حاوی نیکل است مانند سیمان ـ که البته ماده اصلی به کار رفته در سیمان کرومات است ـ آجر، گچ، سرامیک و به طور کلی مصالح ساختمانی کار می نمایند هم دچار این مشکل می شوند. مثلا بناها و کارگران ساختمانی که به تناسب شغل شان با این مواد سروکار دارند و بعد از مدت ها دچار این عارضه می شوند و این مدت طولانی صرف این شده که سیستم ایمنی بدن شان به آن ماده حساس گردد ولی وقتی به بنایی که مراجعه نموده، می گوییم مشکل شما به علت حساسیت به سیمان است قبول نمی نماید و می گوید من 40 سال است که با سیمان کار می کنم و تا به حال مسئله ای نداشته ام و اگر قرار بود سیمان حساسیت بدهد، همان 40 سال پیش حساسیت می داد! برای پزشک، شرح سیر این مشکل به بیمار خیلی مشکل است اما خود بیمار درک می نماید که هر زمان که به مرخصی می رود و کارش را تعطیل می نماید ضایعه های پوستی او بسیار بهتر می شوند.

منبع: www.salamat.com

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20400

به "مهم ترین بیماری پوستی ناشی از شغل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین بیماری پوستی ناشی از شغل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید