فعال سازی معادن خراسان شمالی باید در دستور کار قرار گیرد

به گزارش دَبی بلاگ، رئیس اتاق بجنورد در مورد آنالیز دلایل افزایش بی رویه قیمت سیمان و مسائل صنایع وابسته، گفت: با توجه به بحران قطعی برق در کشور طی یکی دو ماه اخیر بعضی صنایع ازجمله سیمان را با مشکل روبرو نموده و باعث شده مقدار عرضه محصولات سیمانی در بورس کالا به یک سوم برسد.

فعال سازی معادن خراسان شمالی باید در دستور کار قرار گیرد

سعید پورآبادی در ششمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان شمالی اضافه نمود: وزارت نیرو صنایع را سپر بلای بخش خانگی کرد تا اندازه قطعی برق های پی درپی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: در این راستا برق صنایع فولادی و سیمانی قطع و یا محدود شد و خاتمه این ماجرا به کمبود و گرانی سیمان انجامید.

در ادامه پورآبادی با اشاره به همراه بودن همیشگی سازمان صمت با اتاق بجنورد و فعالان مالی استان خراسان شمالی گفت: حوزه فعال سازی معادن استان کمتر توجه شده و با توجه به گرانی ماشین آلات و تجهیزات این بخش فعالان معادن امکان به روزرسانی تجهیزات خود را نداشته بنابراین توجه و حمایت از این حوزه یک ضرورت است.

وی ادامه داد: سلب صلاحیت از بهره بردار یاریی به حفظ سرمایه گذاری در استان نمی نماید و راه چاره فعالیت معادن در نظر گرفتن امکانات خاص و ویژه برای فعالان بخش معادن است.

پور آبادی بعلاوه در مورد قوانین نظام بانکی در مورد حمایت و پشتیبانی از فراوری اضافه نمود: قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 62 مصوب شده و سال 63 به اجرا گذاشته شده است ولی در زمینه امهال بدهی های بانکی تصمیمی اتخاذ نشده است که این موضوع موجبات سلیقه ای عمل کردن بانک ها در این زمینه را در پی داشته که این امر مسائل عمده ای برای مردم در بر داشته است.

وی اضافه نمود: برخی از بانک ها عملاً سود تسهیلات را به اصل مبلغ تسهیلات اضافه نموده به انضمام وجه التزام با اسم تسهیلات نو برای تسهیلات گیرندگان خود محاسبه و عملاً مصداق شاخص سود مرکب که بارها حتی به وسیله مراجع تقلید هم منع شده را از مردم مطالبه می نمایند.

اعمال نظر سلیقه ای بانک ها مانعی در حوزه فراوری

معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان شمالی گفت: اعمال نظر سلیقه ای بانک ها در پرداخت قسمتی از بدهی بانکی جهت تقسیط موجب بروز مسائلی برای سرمایه گذاران و فراورینمایندگان شده است.

محمود قنبری اضافه نمود: سود مرکب، جریمه شش درصدی و دریافت پیش پرداخت برای وام بعدی به طور سلیقه ای از سوی بانک های عامل از اشکالات قوانین بانکی است که فراورینماینده را دچار مشکل می نماید.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی برای یاری به واحدهای فراوریی از محل جمع آوری سپرده های خرد مردم است، اضافه نمود: بانک ها در هنگام پرداخت تسهیلات باید توجیه مالی طرح ها و اهلیت سرمایه گذار را به خوبی آنالیز نمایند چراکه غفلت از این موضوع موجب از بین رفتن واحد فراوریی و اشتغال می گردد.

مهرداد داودزاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان خراسان شمالی هم در این جلسه در مورد مسائل فراوری سیمان و صنایع وابسته پیرو جلسات متعدد که در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به آن پرداخته شد اشاره نمود و گفت: سازمان صمت و تنظیم بازار و بازرسی استان به تشکیل تیم فوری آنالیز این موضوع پرداخت که مسائل و مسائل حوزه سیمان را با موضوع ارائه سیمان در بورس و بعلاوه بحث قطعی برق صنایع فراوریی سیمان شناسایی که با پیگیری بی وقفه این اداره و تیم بازرسی آرامش نسبی به بازار سیمان برگشته و عملاً در هفته گذشته سیمان ارائه شده به بورس حدود 40 هزار تن اعلام نموده که تقریباً 17 هزار تن از این اندازه در استان خریداری و مصرف شده و مازاد این اندازه موجود است و صنایع وابسته هیچ گونه کسری در این حوزه از حیث تأمین سیمان مصرفی با نرخ مصوب نداشته است.

وی اضافه نمود: اگر در حوزه صنایع فراوریی سیمان مشکل غیرقابل پیش بینی به وجود نیاید ما هیچ گونه مسئله ای در تأمین و عرضهٔ سیمان استان نخواهیم داشت.

مهدی روحانی، رئیس انجمن پیمانکاران استان هم در مورد مسائل حوزه سیمان نحوه فروش و نحوه قیمت گذاری آن و اظهار کرد: با تنش ایجاد شده در بازار قیمت سیمان صنایع وابسته هم افزایش قیمت افسارگسیخته ای را در این فرصت داشته که با توجه به بازگشت قیمت سیمان به حالت مشابه قبل از افزایش قیمت همچنان با قیمت بالا اقدام به فروش اقلام خود نموده و کاهش قیمتی را شاهد نبوده ایم که این امر ضررهای سنگینی را در عرصه های ساختمانی و فراوریی در پی خواهد داشت.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20531

به "فعال سازی معادن خراسان شمالی باید در دستور کار قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعال سازی معادن خراسان شمالی باید در دستور کار قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید