طرز تهیه نان کره ای خوشمزه با و بدون فر

به گزارش دَبی بلاگ، نان کره ای بیش از هزاران سال است که جای خود را در سفره های ما ثابت کرده است و پایه اصلی وعده های غذایی مان به شمار میرود. سرنوشت نان در فرهنگ غذایی کشورها و جنگ جهانی را نمی توان نادیده گرفت که تا چه اندازه ای به زنده ماندن بشر کمک کرده است. دستورهای متفاوتی از تهیه نان وجود دارد که مختص به یک کشور یا یک شهر است. نان در ایران هم از این قضیه مستثنی نیست و شهرهای مختلف آن برای این ماده غذایی خوشمزه اهمیت بسکمک قائل می شوند. نان کَره ای هم مانند نان روغنی طرفداران بسکمک دارد تا جایی که آن را برای وعده هایی مانند صبحانه یا افطار درست می کنند. برای درست کردن این نان خوشمزه با و بدون فر می توانید طرز تهیه نان کره ای را این جا بخوانید.

طرز تهیه نان کره ای خوشمزه با و بدون فر

مواد لازم برای تهیه نان کره ای

  • آب گرم یک فنجان
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • مخمر چهار و یک دوم قاشق چای خوری
  • آرد همه منظوره یک فنجان
  • شیر گرم شده یک فنجان
  • عسل یک چهارم فنجان
  • کره شور یک چهارم فنجان
  • تخم مرغ یک عدد
  • زرده تخم مرغ یک عدد
  • نمک دو قاشق چای خوری
  • آرد همه منظوره شش و یک دوم فنجان
  • روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  • یخ سه تکه
  • کره شور دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان کره ای

1. مخلوط را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه نان کره ای ، آب گرم را به همراه شکر در میکسر کامل مخلوط کنید. در ادامه مایه خمیر را روی آن بپاشید. 10 دقیقه زمان دهید تا مخلوط کف کند. حال هم زن را با سرعت کم روشن کنید تا یک فنجان آرد، شیر، عسل، کره، تخم مرغ، زرده تخم مرغ و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید. برای بهتر مخلوط شدن مواد می توانید آن ها را یکی یکی مخلوط کنید. در ادامه مابقی آرد را اضافه و هم بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه بدهید که خمیر از کاسه هم زن جدا شود. خمیر را با هم زن برای سه دقیقه دیگر ورز دهید. در روشی دیگر می توانید خمیر را برای هشت دقیقه با دست ورز دهید. طرز تهیه نان سیب زمینی را هم کنار نان کره ای امتحان کنید.

2. به خمیر استراحت دهید

در دومین مرحله از طرز تهیه نان کره ای باید کمی روغن زیتون به خمیر بزنید سپس روی کاسه را با یک پلاستیک یا پارچه بپوشانید و برای یک ساعت در محیطی گرم قرار دهید. دو قالب نان را با روغن زیتون کمی چرب کرده و کنار بگذارید. حال کمی سطح کار را آردپاشی و خمیر نان را روی آن به دو نیمه تقسیم کنید. با کمک وردنه هر نیمه را به شکل مستطیل، طول 33 سانتی متر و عرض 22 سانتی متر باز کرده و بپیچید. از پایانی کوتاه آن شروع کرده و به شکل یک کنده دربیاورید. طرز تهیه نان تافتون را در کتاب کاله بخوانید.

3. نان را بپزید

در سومین مرحله از طرز تهیه نان کره ای ، درزهای ته و کنار هر خمیر را ببندید و در قالب های چرب شده از سمت درز به پایین فشار دهید. حال هر قالب را با پلاستیک چرب شده بپوشانید و برای یک ساعت در دمای محیط بگذارید تا در اصطلاح خمیر ور بیاید و از قالب بیرون بزند. قالب ها را در فر 176 درجه سانتی گراد بگذارید سپس سه تکه یخ داخل فر بیاندازید تا رطوبت نان حفظ شود. 30 تا 35 دقیقه زمان دهید که نان ها به رنگ قهوه ای دربیایند و دمای فر به 87 یا 98 درجه سانتی گراد برسد. بلافاصله نان ها را از فر بیرون بیاورید و روی توری خنک کننده قرار دهید. در پایان روی نان ها کره نرم شده بمالید. یادتان باشد برای برش های زیباتر و راحت تر نان های کره ای باید خنک شده باشند.

نکات تکمیلی پخت نان کره ای

نان کره ای یکی از انواع نان در سراسر جهان است که می توان در منزل با فر و بدون آن درست کرد. با خواندن نکات گفته شده در ادامه، تجربه بهتری از پخت این نان خوشمزه خواهید داشت.

طرز تهیه نان کره ای بدون فر

در طرز تهیه نان کره ای بدون فر تمامی مراحل را مانند بالا پیش ببرید سپس خمیر را در سطح کار پخش کنید. خمیر را نازک و به شکل نان تست قالب بزنید. در ادامه تابه مناسبی انتخاب و درون آن را کمی چرب کنید. خمیرها را درون تابه بگذارید. حرارت را کم کنید. کمی زمان دهید تا هر طرف از خمیرها طلایی شود. نان کره ای را هم مانند شیرمال می توانید در توستر درست کنید.

استفاده از مخمر

در طرز تهیه نان کره ای باید از بهترین خمیرمایه یا مخمری که می شناسید استفاده کنید. دو نوع مخمر خشک و فوری در جهانی آشپزی وجود دارد که مخمر فعال خشک را باید در آب گرم حل کنید اما مخمر فوری را همان طور که هست می توانید استفاده کنید. قبل از استفاده حتما به تاریخ انقضا آن دقت کنید.

نگه داری خمیر نان کره ای

خمیر نان کره ای با خمیرمایه درست می شود در نتیجه نمی توان آن را زودتر آماده کرد با این حال چانه های خمیر را تا سه روز می توانید در دمای محیط نگه دارید. تنها از رومال کردن نان هایتان با کره قبل از سرو آن مطمئن شوید. برای نگه داری طولانی مدت باید داخل یک ظرف دربسته گذاشت تا بتوان برای شش ماه در فریز گذاشت. برای استفاده مجدد کمی آب روی آن ها اسپری کرده و برای 15 دقیقه در دمای 176 درجه سانتی گراد فر بگذارید. در کنار نان کره ای می توانید طرز تهیه نان پیتزا را هم امتحان کنید.

فرم دادن خمیر نان کره ای

اگر هنگام فرم دادن خمیر به شکل مستطیلی، خمیر جمع شد تنها باید برای پنج دقیقه روی آن را پوشانده و به آن استراحت دهید و دوباره امتحان کنید. شما هم چنین طرز تهیه نان و پنیر و گوجه را می توانید برای میان وعده هایتان امتحان کنید.

تزئین و سرو نان کره ای

عسل، سس شکلاتی، نیمرو عسلی و مارمالاد پرتقال بهترین گزینه هایی هستند که می توانید روی نان کره ای ریخته و آن را میل کنید. برای تزئین این نان های خوشمزه هم می توانید از پودرنارگیل، پودرپسته، مغز گردو یا فندق خردشده استفاده کنید. در نهایت نان های کره ای را در ظرف موردنظر چیده و با چای، قهوه یا انواع دورچین ها نوش جان کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 2 اسفند 1402 بروزرسانی: 2 اسفند 1402 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 31539

به "طرز تهیه نان کره ای خوشمزه با و بدون فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان کره ای خوشمزه با و بدون فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید