طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت و مرغ و راز خوشمزه شدن آن

به گزارش دَبی بلاگ، خورش بامیه یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف ایرانی است. اصالت این خورش متعلق به جنوب کشور است ولی به خاطر طعم فوق العاده اش تقریبا در تمام کشور طبخ می گردد. یکی از دلایل فراگیر شدن خورش بامیه خواص بی نظیر بامیه است. بامیه خواص بسیار زیادی برای بدن دارد که خواص بامیه برای دیابت از مهم ترین آن است.با تهیه غذا هایی که با بامیه طبخ می شوند می توانید از این خواص استفاده کنید. از مهم ترین خواص بامیه می توان به سم زدایی و پاکسازی کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان، سلامت پوست و مو اشاره نمود. در ادامه طرز تهیه خورشت بامیه را با هم مرور خواهیم کرد.

طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت و مرغ و راز خوشمزه شدن آن

در این مطلب می خوانید:

طرز تهیه خورشت بامیه

طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت مرغ (بدون گوشت قرمز)

طرز تهیه خورش بامیه با لپه

روش جلوگیری از لزج شدن خورشت بامیه

طرز تهیه خورشت بامیه

مواد لازم خورش بامیه
گوشت خورشتی 500 گرم
سیر3 حبه
پیاز عظیم2 عدد
بامیه تازه400 گرم
گوجه فرنگی4 عدد
آب لیمو ترش 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
روغن مایع به اندازه کافی
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش بامیه

  • ابتدا سیر ها و پیاز ها را پس از اینکه پوست گرفتیم به صورت نگینی ریز خرد می کنیم (در صورت تمایل می توانید سیر ها را رنده کنید)، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن مایع داخل قابلمه می ریزیم.
  • پس از اینکه روغن داغ شد مخلوط سیر و پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم و تفت می دهیم. پس از اینکه سیر و پیاز را کمی تفت دادیم مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و مجددا مخلوط سیر و پیاز را تفت می دهیم تا کاملا نرم شوند و با زردچوبه یکدست شوند.
  • در همین حین گوشت خورشتی را با دقت می شوییم و پس از خرد کردن به صورت قیمه ای به مخلوط سیر و پیاز اضافه می کنیم. تفت دادن گوشت خورشتی را ادامه می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ گردد.
  • در ادامه گوجه فرنگی ها را رنده می کنیم و به همراه رب گوجه فرنگی به خورش اضافه می کنیم. تفت دادن مواد را ادامه می دهیم تا مواد یکدست شوند و رب گوجه فرنگی هم کمی سرخ گردد سپس چند لیوان آب جوش به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم.
  • پس از اضافه کردن آب جوش درب قابلمه را می گذاریم و حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم تا گوشت به آرامی بپزد و شیره گوشت خارج گردد. در حین پختن گوشت باید بامیه ها را آماده کنیم. به همین منظور دم بامیه ها را با دقت جدا می کنیم.
  • باید با دقت این کار را انجام دهیم به صورتی که به بافت بامیه ها آسیب نرسد. زیرا اگر بافت بامیه ها باز گردد در خاتمه پخت روی ظاهر خورش تاثیر می گذارد. پس از اینکه بامیه ها را تمیز کردیم یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم.
  • اجازه می دهیم روغن داغ گردد سپس بامیه ها را داخل روغن تفت می دهیم تا کمی رنگشان تغییر کند. اگر بیش از حد بامیه ها را سرخ کنیم بیشتر خواص بی نظیرشان را از دست می دهند. پس از اینکه گوشت خورشت به طور کامل پخت بامیه ها را به خورش اضافه می کنیم.
  • در همین مرحله آبلیمو را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه نیز به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. پس از اینکه بامیه ها پختند خورش آماده است، ولی اگر آب خورش زیاد بود کمی صبر کنید تا خورش غلیظ تر گردد سپس آن را به همراه برنج سرو کنید.

نکته: در طرز تهیه خورشت بامیه اهوازی به جای رب گوجه، از عصاره تمبر هندی استفاده می گردد.

طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت مرغ (بدون گوشت قرمز)

خوشمزه ترین نوع خورش بامیه با گوشت گوسفندی تهیه می گردد، اما اگر شما منع مصرف گوشت قرمز دارید یا کلا دوست ندارید گوشت قرمز مصرف کنید می توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ بهره ببرید.

مزیت خورش بایمه با گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز این است که این خورش با گوشت مرغ به دلیل اینکه مرغ سریعتر می پزد زودتر آماده می گردد. برای این منظور گوشت خورشتی را از فهرست مواد لازم حذف کنید و به اندازه 600 تا 800 گرم گوشت مرغ اضافه کنید.

طرز تهیه خورش بامیه با لپه

خورش بامیه اصلی بدون لپه پخته می گردد، اما جالب است بدانید که لپه باعث می گردد خورش بامیه خوشرنگ تر و زیباتر گردد. در صورتی که تمایل دارید به خورش بامیه خود لپه اضافه کنید کافی است لپه را در نیمه پخت خورش به آن اضافه کنید.

برای دستور بالا باید 100 الی 150 گرم لپه را از دو ساعت قبل در یک کاسه آب بخیسانید تا کمی نرم گردد و نفخش رفع گردد. پس از اینکه گوشت خورشتی را تفت دادید لپه را اضافه کنید و کمی تفت دهید و بعد از آن باقی مراحل پخت خورش را انجام دهید.

روش جلوگیری از لزج شدن خورشت بامیه

یکی از دلایل مهمی که خیلی از افراد نمی توانند با خورشت بامیه ارتباط برقرار نمایند این است که این خورش در بیشتر مواقع لزج می گردد. برای جلوگیری از لجز شدن خورش بامیه فقط باید چند نکته را رعایت کنید که خیلی هم سخت نیستند. اول اینکه از بامیه های ریز بهره ببرید که در هنگام پخت به راحتی باز نمی شوند. دوم اینکه هنگام تمیز کردن بامیه ها به بافت بدنه بامیه آسیب نزنید. سوم اینکه اجازه دهید خورش با حرار بسیار ملایم پخته گردد، زیرا زیاد کردن حرارت خورش باعث وا رفتن بامیه ها می گردد و در خاتمه توصیه می کنیم این خورش را زیاد و با شدت هم نزنید، چون بامیه ها پس از پخت خیلی نرم و آسیب پذیر می شوند و با کوچک ترین حرکتی از هم باز می شوند.

سخن آخر

خورشت بامیه همواره جزء غذاهایی بوده که بیشترا روی خوشی به آن نشان نداده اند؛ گیاهی سرشار از ویتامین و خواص که همواره مهجور مانده و دست رد به سینه اش زده اند. روش پخت متفاوت این خورشت اما می تواند طعم متفاوتی را به سفره غذایی مان اضافه کند و تبدیل به غذایی گردد که در فصل اش از تمام فرآورده هایش استفاده کنیم؛ پس حتما این غذا را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

شما با فریز کردن بامیه یا خشک کردن بامیه، می توانید در تمام سال از خواص بامیه بهره مند شوید. در خاتمه به شما پیشنهاد می کنیم با طرز تهیه خورشت کرفس نیز در انگیزه آشنا شوید و این خورشت مقوی را نیز امتحان کنید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11776

به "طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت و مرغ و راز خوشمزه شدن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت بامیه با گوشت و مرغ و راز خوشمزه شدن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید