سامانه جامع تجارت تا رفع شدن ایرادها به صورت پایلوت کار کند

به گزارش دَبی بلاگ، روز گذشته، جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران دستور داد به موازات سامانه جدید صدور کارت بازرگانی، سامانه قبلی نیز به مدت دو ماه دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.

سامانه جامع تجارت تا رفع شدن ایرادها به صورت پایلوت کار کند

در بخشی از این ابلاغیه آمده: ایجاد و استقرار سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری برای صدور و تمدید کارت بازرگانی، به دقت عمل و شفافیت در این خصوص یاری شایانی نموده؛ ازاین رو به منظور رفع ایرادات و نواقص احتاقتصادی سامانه و در نظر دریافت آن دسته از متقاضیان و فعالان اقتصادی که تا به امروز به فرآیند سامانه جدید آشنایی و تسلط پیدا ننموده اند، لازم است ترتیبی اتخاذ گردد تا به مدت دو ماه، هر دو سامانه به صورت هم زمان و به موازات، به فعالیت خود ادامه دهد. این ابلاغیه بعد از نامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران به سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.

رئیس مجلس بخش خصوصی در این نامه به مسائل سامانه جامع تجارت در فرایند صدور کارت بازرگانی اشاره نموده و خواهان اجرای آزمایشی آن به منظور رفع ایرادات فنی شده است. او موانع فنی برای تمدید یا صدور کارت در این سامانه را موجب خسران برای فعالان اقتصادی دانسته است.

علی ملایی، معاون کسب وکار اتاق ایران در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: طبق تفاهم اتاق ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار است فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از سامانه جامع تجارت انجام گردد؛ به این صورت استعلام های 14گانه مثل استعلام از بانک مرکزی، وزارت علوم، سازمان امور اقتصادیاتی، و غیره که اتاق های بازرگانی به آنها دسترسی ندارد، از سوی سامانه تجارت تهیه شده و فرآیند به سامانه هوشمند کارت بازرگانی برای صدور و تمدید کارت ارسال می گردد.

او تصریح می نماید: نتیجه این استعلام ها به منزله تایید متقاضی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت هم است؛ درنهایت اتاق با آنالیز پفراینده متقاضی، برگزاری دوره های آموزشی لازم طبق آیین نامه صدور کارت بازرگانی اقدام می نماید.

به گفته ملایی با شیوع ویروس کرونا فرایند تکمیل سامانه جامع تجارت و ارتباط با سامانه کارت هوشمند با تاخیر روبرو شد و اتاق ایران با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت کارت های بازرگانی را تا 31 اردیبهشت ماه تمدید می کرد.

معاونت کسب وکارهای اتاق ایران به جلسات کارشناسی نمایندگان اتاق ایران با وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره می نماید و می گوید: در این نشست ها به این نتیجه رسیدیم که شروع فرایند صدور و تمدید کارت از سامانه جامع تجارت در ابتدا برای تست به صورت پایلوت در چند استان که تراکم و تعداد صدور کارت در آنها محدود است، اجرایی شده تا در عمل نواقص و ایرادات فنی کار احصا و اصلاح گردد و سپس بعد از تست تمدید و صدور کارت، عملیات انتقال از سامانه کارت هوشمند به سامانه جامع تجارت منتقل گردد. کارشناسان وزات صنعت، معدن و تجارت هم آمادگی خود را برای صدور و تمدید به صورت پایلوت اعلام نموده بودند.

او ادامه می دهد: ولی در سی ویکم تیرماه سازمان توسعه تجارت ایران بخشنامه ای صادر کرد که تمام فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از سامانه هوشمند اتاق های بازرگانی به سامانه جامع تجارت انتقال یابد؛ متاسفانه این ضرب الاجل باعث بروز مشکل در فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی شد.

به گفته ملایی آنچه از طرف متقاضیان کارت بازرگانی و اتاق های شهرستان ها دریافت شد این بود که زیرساخت های لازم در سامانه جامع تجارت به طور کامل فراهم نشده است؛ بسیاری از ایرادهای فنی باعث شد که در صدور و تمدید کارت بازرگانی اخلال ایجاد گردد.

به گفته معاون کسب وکارهای اتاق ایران باید این ایرادهای معین شده، چاره اندیشی گردد. البته کارشناسان جامع تجارت هم معتقد هستند که این طرح باید به صورت پایلوت نه ضرب الاجل انجام می شد.

ملایی تصریح می نماید: آقای شافعی رئیس محترم اتاق ایران طی مذاکرات متعددی با معاونت اول رئیس جمهوری، آقایان مدرس خیابانی، سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سرقینی، سرپرست فعلی این وزارتخانه و رئیس سازمان توسعه تجارت، ایرادهای موجود در سامانه و اخلال در فرایند تجارت خارجی به دلیل مسائل در صدور و تمدید کارت بازرگانی را منعکس نموده اند.

او ادامه می دهد: حرف اصلی اتاق ایران است که عدم آماده سازی کامل سامانه جامع تجارت و ایرادات فنی آن و اختلال در ارتباط سامانه مذکور با سامانه کارت هوشمند بازرگانی اتاق ایران در تبادل اطلاعات، باعث بلاتکلیفی و سردرگمی فعالان اقتصادی و ایجاد مسائل در عرصه فعالیت های گمرکی از جمله ترخیص کالاهای وارده به گمرک شده است. همچین صادرکننده ها هزینه های سنگین انبارداری و دموراژ کالا و بعضا خطر فسادپذیری بسیاری از کالاهای موجود در اماکن گمرک کشور را به دلیل عدم امکان تمدید کارت در سامانه جامع تجارت متحمل شده اند. برای همین به منظور رفع مسائل واردکنندگان و صادرکنندگان کشور و جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور و تحمیل ضرر و زیان اقتصادی فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی ابتدا در بعضی از اتاق های کشور به صورت آزمایشی به اجرا درآید تا پس از رفع ایرادات فنی موجود در هر دو سامانه، برای اجرا در سایر استان ها به صورت گسترده ابلاغ گردد.

به گفته ملایی در ادامه ابلاغیه دیروز آقای سرقینی عنوان شده که این دو سامانه همزمان کار کند. ولی اتاق ایران همچنان اعتقاد دارد طی دو ماه فرصتی که آقای سرقینی در بخشنامه اعلام نموده اند سامانه کارت هوشمند همچنان فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی را انجام دهد و سامانه جامع تجارت در این مدت در دو استان به صورت پایلوت به کار گرفته گردد تا ایرادهای آن رفع گردد.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11651

به "سامانه جامع تجارت تا رفع شدن ایرادها به صورت پایلوت کار کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه جامع تجارت تا رفع شدن ایرادها به صورت پایلوت کار کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید