خشک شدن 4 درصد هورالعظیم در 5 روز گذشته

به گزارش دَبی بلاگ، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تنش در تالاب هورالعظیم زیاد است و شرایط زیست آبزیان تالاب رو به نگرانی است و تنها راه چاره جلوگیری از مرگ و میر گسترده ماهیان، اختصاص حق آبه تالاب است.

خشک شدن 4 درصد هورالعظیم در 5 روز گذشته

به گزارش ایسنا، محمدجواد اشرفی اظهار کرد: مطالبه گر حق آبه تالاب هستیم و احتیاج آبی تالاب باید به وسیله وزارت نیرو تامین گردد. بر اساس ماده 2 قانون حفاظت و احیای تالاب ها، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به مشخص حق آبه تالاب و وزارت نیرو مکلف به تخصیص و تامین حق آبه تالاب است.

وی اضافه کرد: متاسفانه با توجه به وجود تالاب های عظیم در مقیاس ملی و فراملی در سراسر کشور و خوزستان، حق آبه تالاب ها به اندازه احتیاج آبی پرداخت نمی گردد. چالشی که در روز های اخیر در تالاب هورالعظیم خوزستان با آن روبه رو هستیم صرفا به علت عدم تامین حق آبه تالاب بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مشخص حق آبه تالاب هورالعظیم در سه سناریو، گفت: مشخص حق آبه تالاب ها انجام و سازمان آب و برق خوزستان این اعداد را تایید نموده است و به کارگروه شورای عالی آب کشور ارجاع داده شده است، اما قطعا مقاومت هایی در بدنه کارشناسی یا مدیریتی وزارت نیرو در ارتباط با این اندازه حق آبه وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر اندازه آبگیری تالاب هورالعظیم 68.5 درصد است. مخزن شماره 1 حدود 48 درصد، مخزن شماره 2 حدود 83 درصد، مخزن شماره 3 حدود 80 درصد، مخزن شماره 4 حدود 65 و مخزن شماره 5 حدود 50 درصد آب دارد.

اشرفی اعلام کرد: صرفا آبگیری تالاب برای ما مهم نیست بلکه آبگیر بودن تالاب و کارکرد زیست بوم تالاب مهم است در حالی که اکنون در بخش های قابل توجهی از تالاب که تحت اسم نقاط آبگیر از آن ها یاد می گردد، عمق آب بسیار کم است و آبزیان نمی توانند در این نقاط زندگی نمایند بنابراین زیست مندان تالاب به شدت در معرض تهدید و خطر هستند.

وی اضافه کرد: در کارگروه سازگاری با کم آبی با سازمان آب و برق خوزستان توافق شد که از خردادماه تا سرانجام شهریورماه، 259 میلیون مترمکعب حق آبه تالاب داده گردد، اما این اتفاق رخ نداده است، زیرا اندازه آبگیری تالاب در اردیبهشت ماه حدود 75 درصد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد: در حال حاضر هم آبگیری 68 درصدی تالاب به این معنی نیست که در 68 درصد هورالعظیم، آبزیان و زیست مندان زندگی می نمایند؛ این آب شاید تنها از منظر کنترل گرد و غبار مفید باشد.

وی گفت: در کمتر از پنج روز، 4 درصد از مساحت تالاب هورالعظیم را از دست دادیم یعنی در هفته گذشته حدود 72.5 درصد تالاب آب داشت، اما در پایش تازه، مساحت دارای آب هورالعظیم 68.5 درصد بود که این اتفاق بد است.

اشرفی توضیح داد: در 20 روز گذشته مبه وسیله حداکثر آبی که وارد تالاب شد، 3 مترمکعب در ثانیه بود در حالی که باید 24 مترمکعب در ثانیه آب وارد تالاب گردد.

وی اضافه کرد: از طرفی هم گرمای سال جاری خاص است و روزانه 30 مترمکعب در ثانیه در تالاب هورالعظیم تبخیر آب رخ می دهد که نتیجه این شرایط، کوچک شدن تالاب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد: اتلاف و هدررفت آب در طول راستا تالاب بسیار زیاد بوده است. متاسفانه حدود 16 هزار هکتار کشت شلتوک در طول راستا اجرا شده که عدد زیادی است.

وی توضیح داد: وجود دایک و جاده ها در تالاب هورالعظیم را باید به اسم یک واقعیت موجود بپذیریم که بخشی از این موارد مربوط به زمان جنگ و بعضی مربوط به فعالیت های نفتی است.

اشرفی گفت: در سال های گذشته اقدامات خوبی برای مدیریت تالاب اجرا شده است به گونه ای که بالغ بر 40 دهانه پل در جاده های اصلی و دسترسی نفتی احداث شده و تبادل آب ایجاد شده است، اما شیب شمالی - جنوبی و شرقی - غربی تالاب موجب شد که بخش هایی از تالاب حتی در زمان سیلاب، آبگیر نشوند بنابراین حدود 8 درصد تالاب تحت هیچ شرایطی آبگیر نمی گردد.

وی با اشاره به باز بودن 75 دهانه برای تبادل آب بین مخزن 2 و 3 تالاب هورالعظیم، اعلام کرد: قرار است شرکت نفت در ازای فعالیت های نفتی خود در تالاب هورالعظیم، پنج دهانه پل دیگر هم احداث کند که در حال مذاکره در این خصوص هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه در مقطعی توجه به تالاب هورالعظیم بسیار کم بود، اسم کرد: بدون شک هر ببیننده ای آسیب تماشا زیست بوم تالاب یا اثرگذاری منفی آن را خواهد گفت.

وی گفت: تالاب یک منبع قوی و غنی در حوزه اقتصاد است و تالاب هورالعظیم در تامین معیشت مردم نقش بی نظیری دارد. در ایام مجاز صید، روزانه بالغ بر 5 هزار تن ماهی از تالاب هورالعظیم صید می گردد. اثر تالاب هورالعظیم در جذب پرندگان مهاجر و گردشگری هم در جهان بی نظیر است.

اشرفی با بیان اینکه محیط زیست مربوط به یک نقطه نیست و موضوعی جهانی است، اظهار کرد: مجموعه این شرایط موجب شده که حساسیت این سازمان و توجه مدیران بیشتر گردد و فعالیت های آینده در تالاب، با پیوست های زیست محیطی مورد موافقت قرار بگیرد.

وی در مورد تلف شدن ماهیان در تالاب هورالعظیم، اسم کرد: قطعا مرگ و میر اخیر ماهیان ناشی از آلودگی نفتی نبود. وقوع آتش سوزی در تالاب، گرمای زیاد و تبخیر آب موجب کاهش اکسیژن و تلف شدن ماهیان شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه کرد: باید توجه گردد که در حال حاضر تنش در تالاب هورالعظیم زیاد است و شرایط زیست آبزیان تالاب رو به نگرانی است و تنها راه چاره جلوگیری از مرگ و میر گسترده ماهیان، اختصاص حق آبه تالاب است.

وی با اشاره به اقداماتی که باید برای جلوگیری از کشت شلتوک در راستا آب به سمت هورالعظیم انجام می شد، اعلام کرد: در این راستا باید الگوی کشت تغییر داده می شد و آموزش کشاورزان هم باید مداوم انجام گردد.

اشرفی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، گفت: وزارت نیرو باید شرایطی ایجاد می کرد که برداشت آب به راحتی انجام نگردد در حالی که اکنون هر کشاورز به خود اجازه داده است روی رودخانه پمپ نصب کند و به اندازه مورد احتیاج خود از راستا حق آبه تالاب آب برداشت کند.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19756

به "خشک شدن 4 درصد هورالعظیم در 5 روز گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشک شدن 4 درصد هورالعظیم در 5 روز گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید