خشکی پوست بچه ها را در زمستان جدی بگیرید

به گزارش دَبی بلاگ، زندگی آنلاین/در این فصل، پوست کودک نه تنها در محیط بیرون از خانه، بلکه ممکن است در داخل خانه نیز آسیب ببیند. سیستم های گرمایش مرکزی یا بخاری و شومینه ها اگر چه به ظاهر مضر نیستند، اما می توانند منجر به خشکی پوست کودک شوند. به همین دلیل است که والدین در هر محیطی باید به پوست فرزندشان توجه کافی داشته باشند. با رعایت چند نکته ساده می توان از پوست بدن بچه ها محافظت کرد و آن را مانند پارچه ابریشم نرم نگه داشت. در ادامه بعضی از این راه ها و نکات را به شما معرفی می کنیم. توجه داشته باشید که در غالب موارد، علاوه بر پوست، لباس های کودک، خصوصا لباس زیر که با پوست تماس مستقیم دارد، نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

خشکی پوست بچه ها را در زمستان جدی بگیرید

همواره به نکات زیر توجه داشته باشید

از پوشاندن بیش از حد فرزندتان در فصل سرما بپرهیزید. این کار اغلب باعث عرق کردن کودک و در نتیجه سوختن یا قرمز شدن پوست او می گردد.

پوست سر کودک باید حتما پوشانده گردد. هیچ گاه فرزندتان را در فصل سرما بدون کلاه از خانه خارج نکنید. بهتر است کلاهی را انتخاب کنید که علاوه بر سر گوش های او را نیز بپوشاند. به جای استفاده از یک لباس ضخیم برای گرم نگهداشتن کودک، از چند لایه لباس نازک بهره ببرید. بهتر است جنس لباس های زیرین از نخ و سایر الیاف نرم و لطیف باشد. لباس های ضخیم باید به عنوان لایه های بیرونی مورد استفاده قرار گیرند. لباس های پشمی هیچ گاه نباید با پوست کودک تماس مستقیم داشته باشند چرا که می توانند منجر به حساسیت و آسیب پوست شوند. لباس های کودک را به طور مرتب بشویید و برای شستن آنها از نرم کننده بهره ببرید. البته پوست بعضی بچه ها به اسانس موجود در نرم کننده ها حساس است. در این صورت از نرم کننده غیر عطری بهره ببرید. هر چند وقت یکبار لباس های کودک را ضد عفونی کنید. لباس، خصوصا لباس زیر، یکی از اصلی ترین عوامل حساسیت ها و ایجاد انواع قارچ بر پوست کودک است. به همین دلیل تمیز نگه داشتن آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین پس از شستن آنها از خشک شدن آنها به طور کامل اطمینان حاصل کنید. ماندن رطوبت بر لباس به مدت طولانی امکان رشد قارچ ها و باکتری ها را افزایش می دهد. می توانید برای اطمینان بیشتر، لباس های فرزندتان را با حرارت بالا اتو کنید. برای شستن نوزادان در هفته های اول، بهتر است از صابون و سایر مواد شوینده استفاده نگردد و تنها به آب ولرم بسنده کرد.

نکاتی برای جلوگیری از خشکی پوست بچه ها در فصل سرما

عوامل گوناگونی در فصل سرما در خشکی پوست بچه ها موثر است. علاوه بر سردی و خشکی هوا، سیستم های گرمایشی نامناسب نیز موجب خشک شدن و ترک خوردن پوست کودک می شوند. برای جلوگیری از این مشکل، باید:

کودک را هر 2 تا 3 روز یکبار به حمام ببرید. مدت زمان شست و شو نیز باید کوتاه باشد. پس از هر بار حمام و شست و شو، پوست کودک را مرطوب کنید. برای اینکار می توانید از مرطوب کننده های معمولی بهره ببرید. اما اگر فرزندتان نوزاد است یا پوست حساسی دارد، از کرم ها و مرطوب کننده های مخصوص بچه ها بهره ببرید. اینکار مانع خشکی پوست کودک می گردد. اگر قصد استفاده از مرطوب کننده های معمولی را دارید، اطلاعات مندرج بر پشت محصول را حتما مطالعه کنید. بعضی محصولات محدودیت سنی دارند.

از آب گرم پرهیز کنید. شاید به نظرتان در یک روز سرد زمستانی حمام آب گرم خیلی دلچسب باشد و بخواهید فرزندتان را نیز از این لذت بهره مند کنید، اما واقعیت این است که آب گرم در فصول سرد سال برای پوست بدن بسیار مضر است و موجب خشکی بیشتر آن می گردد. به همین دلیل توصیه می گردد برای حمام از آب ولرم استفاده گردد.

روزانه 2 - 3 بار بدن فرزندتان را ماساژ دهید. پیش از ماساژ مقداری روغن گیاهی بر پوست او بمالید. با اینکار نه تنها ماساژ دادن برای شما راحت تر می گردد، بلکه روغن جذب پوست شده و از خشکی آن جلوگیری می نماید. ماساژ برای بچه ها بسیار لذت بخش است.

مقداری وازلین داخل بینی کودک بمالید. معمولا در هوای سرد و خشک داخل بینی خشک شده و کودک احساس ناراحتی می نماید. اگر خشکی داخل بینی رفع نگردد، ممکن است پوست خشک ترک برداشته و منجر به خون ریزی گردد. پوست لب را از قلم نیاندازید. هر 2 تا 3 ساعت یکبار پوست لب فرزندتان را با وازلین یا کرم های مخصوص چرب کنید.

کرم ضد آفتاب را از قلم نیاندازید. کرم ضد آفتاب مخصوص فصل تابستان نیست. در فصل سرما نیز استفاده از کرم ضد آفتاب لازم است. خصوصا زمانیکه نور آفتاب بر سطوح برفی تابیده و نور در آن منعکس می گردد. حتما پیش از خارج شدن از خانه پوست فرزندتان را به کرم ضد آفتاب آغشته کنید.

اگر آب و هوای محل زندگی شما خیلی سرد و خشک است و شما مجبور هستید سیستم گرمایشی را همواره روشن نگهدارید، حتما یک دستگاه رطوبت رسان در خانه خود قرار دهید تا ضمن گرما، هوای داخل خانه مرطوب باقی بماند.

به فرزندتان در طول روز به میزان کافی آب ولرم بدهید تا بدن او دچار کم آبی نگردد. کم آبی بدن منجر به خشکی و ترک خوردگی پوست می گردد.

از قرار دادن کودک کنار شومینه یا بخاری پرهیز کنید.

برای شستن کودک، از صابون ها و شامپوهای غیر عطری و دارای مرطوب کننده بهره ببرید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: همگردی
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14260

به "خشکی پوست بچه ها را در زمستان جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکی پوست بچه ها را در زمستان جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید