خبرنگاران خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی به حدود هفت تُن رسید

به گزارش دَبی بلاگ، مشهد- خبرنگاران- مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت:دولت 6 هزار و 761 کیلوگرم زعفران کشاورزان این استان را به صورت حمایتی خریداری کرد.

خبرنگاران خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی به حدود هفت تُن رسید

ایرج ناصری مقدم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران افزود: این مقدار زعفران از آغاز رسمی خرید حمایتی این محصول در 14 آبان ماه امسال تا به امروز در راستای سیاستهای دولت در حمایت از کشاورزان خریداری شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که هدف اصلی خرید حمایتی محصولات، مدیریت بازار و جلوگیری از اُفت بیش از اندازه قیمت محصول و متضرر شدن کشاورزان است، حجم خرید، مد نظر نیست و حمایت از کشاورز مورد توجه واقع شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با بیان این که در حال حاضر 10 مرکز در شهرستانهای زعفران خیز استان خراسان رضوی خرید این محصول را بر عهده دارند گفت: محور و هدف اصلی دولت از خرید زعفران، حمایت از زعفرانکاران خُرد است و در این راستا سقف خرید زعفران از هر زعفران کار 10 کیلوگرم معین شده است.

ناصری افزود: محصول امسال در 2 سطح پوشال مرغوب به ازای هر کیلو گرم 110 میلیون ریال و نگین به ازای هر کیلوگرم 130 میلیون ریال خریداری می شود.

وی با بیان این که امسال خرید زعفران به 2 روش صورت می گیرد ادامه داد: در شیوه نخست، زعفران کاران با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان در صورت تمایل به انبارهای بورس معرفی شده و می توانند زعفران خود را سپرده کالا کنند و برای دریافت وام به میزان 50 درصد قیمت زعفران خود به بانک معرفی شوند و وام دریافت کنند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: در این روش، زعفران کشاورزان در انبارهای سازمان تعاون روستایی به صورت امانت نگهداری می شود و کشاورزان می توانند هر وقت، قیمت زعفران افزایش یافت با مراجعه به بانک و تصفیه وام و پرداخت هزینه انبارداری، زعفران خود را تحویل بگیرند و به فروش برسانند.

ناصری افزود: در دومین شیوه خرید، کشاورزان با عقد قرارداد، زعفران خود را تحویل این سازمان می دهند و پس از انجام آزمایش اعتبارسنجی و ثبت در چک لیست، معادل 30 درصد ارزش زعفران تحویلی خود را دریافت و 70 درصد باقی مانده را ظرف سه ماه دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در این روش هم در صورت افزایش قیمت زعفران، کشاورزان می توانند با تصفیه و بازگرداندن مبلغ دریافتی، زعفران خود را تحویل بگیرند.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: اگر زعفران دریافتی از کشاورزان صادر و با قیمت بالاتری فروخته شد، 50 درصد سود به نام کشاورز به صندوق حمایت از کشاورزان واریز می شود تا موجب حمایت از کشاورزان شود.

پارسال سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی بیش از 87 هزار و 900 هکتار بود که از این سطح بیش از 320 تُن محصول برداشت شد. امسال نیز 92 هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافت که میزان برداشت آن وابسته به شرایط آب و هوایی است.

129 هزار بهره بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت دارند.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 13737

به "خبرنگاران خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی به حدود هفت تُن رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی به حدود هفت تُن رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید