حسگری برای میزان گیری ابعاد نانوذرات طراحی شد

به گزارش دَبی بلاگ، گروهی از محققان دانشگاه تهران و دانشگاه استنفورد ایالات متحده آمریکا، در پژوهشی مشترک پیروز به طراحی حسگری شده اند که می تواند ابعاد ذرات نانومتری را معین کند.

حسگری برای میزان گیری ابعاد نانوذرات طراحی شد

فرایند کار این حسگر به این صورت است که ابتدا ذرات نانومتری بر روی سطح حساس حسگر که از لایه ای بسیار نازک از جنس طلا با برجستگی های متناوب تشکیل شده است، قرار گرفته و نور سفید به سطح تابانده می گردد. مشخصات نور بازتاب شده از این سطح به وسیله دستگاهی به نام طیف سنج نوری ثبت و تحلیل می گردد.

نور سفید (مانند نور لامپ های رشته ای یا نور خورشید) دارای طیف پیوسته ای از طول موج هاست که در پدیده هایی مثل رنگین کمان به رنگ های مختلف تجزیه می گردد. به علت متناوب بودن برجستگی های ایجاد شده بر روی سطح حسگر، اندازه جذب نور به وسیله آن در طول موج های خاصی از طیف نور سفید به شدت افزایش می یابد که به این طول موج ها، طول موج تشدید گفته می گردد. هرگاه نانوذره ای روی سطح این حسگر قرار گیرد، طول موج های تشدید حسگر تغییر می نماید. در این پژوهش روشی معرفی شده تا بتوان به یاری اندازه تغییر طول موج های تشدید، ابعاد نانوذرات قرار گرفته بر روی سطح آن را مشخص کرد.

کارایی این حسگر در مشخص ضخامت لایه ای از پروتئین که بر روی سطح حسگر نشانده شده و هم در مشخص ابعاد نانوذرات زیستی ترشح شده از سلول های سرطانی آنالیز شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که می توان از این ابزار برای مطالعه رابطه ابعاد نانوذرات زیستی و محتویات آن ها و برهمکنش هایشان استفاده کرد.

به نقل از دانشگاه تهران، این پژوهش با اسم کاواک های نانوپلاسمونی در هم تنیده برای تخمین ضخامت لایه های تشکیل شده بر روی سطح به وسیله دکتر عمیدالدین متاجی فارغ التحصیل دکتری مهندسی برق و دکتر محمود شاه آبادی عضو هیأت عملی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با همکاری گروهی از استادان و پژوهشگران دانشگاه استنفورد متشکل از دکتر محمت اوزن، دکتر فاتح اینجی و دکتر اوتکان دمیرجی اجرا شده است. مقاله منتج از این پژوهش، در شماره 7 جلد 14 نشریه ACS Nano در سال 2020 میلادی به چاپ رسیده است.،ایسنا

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20276

به "حسگری برای میزان گیری ابعاد نانوذرات طراحی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسگری برای میزان گیری ابعاد نانوذرات طراحی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید