تهران در محاصره گسل های فعال و خطرناک

به گزارش دَبی بلاگ، تهران (پانا) - به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در اطراف تهران گسل های فعال و خطرناکی واقع شده است.

تهران در محاصره گسل های فعال و خطرناک

به گزارش ایسنا، رضا کرمی محمدی در مراسم رونمایی و بهره برداری از سامانه هشدار سریع زلزله، فاز دوم سامانه پیش بینی و هشدار سیل و سامانه پیش بینی یخبندان در شهر تهران که پیش از ظهر امروز در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: حدود یک دهه پیش با کمک جایکا ژاپن و در مقاطعی از گسل مشا، چهار سنسور و شتابنگار زلزله نصب شده و سامانه هشدار سریع زلزله در تهران به صورت پایلوت راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه در اطراف تهران گسل های فعال و خطرناک داریم، گفت: تعداد چهار دستگاه برای این تعداد گسل بسیار کم بود. چرا که علاوه بر تعداد گسل ها، طول هر گسل نیز زیاد و چندین کیلومتر بود که در تمام راستا و طول گسل ها نیز ممکن است گسیختگی رخ دهد. به همین دلیل نیز لازم بود که تعداد شتابنگارها و حس گرها را افزایش دهیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه اگر بخواهیم مانند بسکمک از شهرها در کشورهای عمدتا توسعه یافته جهان سامانه هشدار سریع داشته باشیم، باید مجموعه کامل داشته باشیم، گفت: به همین دلیل نیز طبق برآوردهای ما به حدود 200 شتاب نگار نیاز داریم که 22 دستگاه جدید به چهار مورد قبلی در فاز اول اضافه شد.

کرمی محمدی با بیان اینکه پیدا کردن محل مناسب برای این ایستگاه ها با کمک استانداری تهران و وزارت کشور انجام شد، گفت: ما تلاش کردیم که در فواصل طولی مناسب این ایستگاه ها را فعال کنیم.

وی ویژگی استفاده از سامانه هشدار سریع زلزله را باز شدن در ایستگاه های آتش نشانی و آماده باش نیروهای آتش نشانی و امدادی در تهران، قطع جریان اصلی گاز، افزایش آمادگی نیروهای امدادی در شهر و ... دانست و گفت: یکی از مواردی که در زلزله ها رخ می دهد، قطعی برق است. اگر ما نتوانیم برق اضطراری را تامین کنیم، بیمارستان های ما بلااستفاده خواهند شد، در حالی که می توان با استفاده از این سامانه قبل از رسیدن زلزله برق اضطراری را در بیمارستان ها راه اندازی کرد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: مردم هم می توانند این هشدارها را در منزل یا محل کار خود در یافت کرده و خود را به محل امن برسانند. از طرف دیگر این سامانه در شهرها و استان های اطراف هم موثر است، چراکه می تواند در صورت اتصال آنان به سامانه این ارتباط و هشدار سریع برای آنان نیز فراهم و ارسال شود.

کرمی محمدی در عین حال بر ضرورت نظارت و سنجش دائمی این شتابنگارها تاکید کرد و گفت: این سامانه ها ممکن است چندین سال فعال باشند و در عرض تنها چند ثانیه شهری را نجات داده و موثر باشند، از این رو همواره باید بر فعالیت آنها و نیز نحوه کارکردشان نظارت شود. این نظارت هم باید بر سیستم های سخت افزاری باشد و هم سیستم های نرم افزاری تا در صورت وقوع حادثه بهترین عملکرد را داشته باشد. حفظ امنیت این ایستگاه ها نیز بسیار مهم است.

وی در عین حال تاکید کرد که برای بازدهی و اثربخشی بهتر لازم است که دیگر سیستم ها نیز به این سامانه وصل شوند، مثلا بیمارستان ها و شرکت ها و ... تا زمانی که به این سامانه متصل نشوند، نمی توانند موارد گفته شده را انجام دهند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه سامانه پیش بینی سیل احتمال وقوع سیل در رود دره های بالای تهران را پیش بینی می کند، گفت: سامانه برف سنجی را پس از غافلگیری در برف آبان ماه سال گذشته، اجرایی کردیم. در واقع پس از آن روز تصمیم گرفتیم که ما هم در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فعالیت کنیم و به همین دلیل نیز امروز سامانه های سنجش ارتفاع برف را در چهار نقطه از شهر تهران راه اندازی کردیم تا اگر ارتفاع برف از حدی بالاتر رفت در همان لحظه هشدار داد و یخبندان را نیز پیش بینی کند.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 13142

به "تهران در محاصره گسل های فعال و خطرناک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران در محاصره گسل های فعال و خطرناک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید