بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش دَبی بلاگ، انگیزه - روانشناسی - بی اشتهایی عصبی که آنورکسیا (anorexia) نیز نامیده می گردد، اختلالی روانی در خصوص غذا خوردن است. در این بیماری، بیمار درعین حال که گرسنه است، غذا نمی خورد و بیش ازحد وزن از دست می دهد. این اختلال هنگامی تشخیص داده می گردد که فرد، حداقل 15% از وزن بدن خود را از دست بدهد. کاهش وزن شدید در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی می تواند به مسائل سلامتی خطرناک و حتی مرگ منجر گردد.

بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه درمان می گردد؟

واژه آنورکسیا به معنای از دست دادن اشتها است. افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، ترس شدیدی از چاق شدن دارند. این افراد باوجود لاغری، احساس می نمایند بسیار چاق هستند. این افراد ممکن است کوشش نمایند این نقص را با محدود کردن مصرف غذا و ورزش بیش ازحد اصلاح نمایند.

چه افرادی به بی اشتهایی عصبی مبتلا می شوند؟

این اختلال در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. خطر ابتلا به بی اشتهایی عصبی در بازیگران، مدل ها، رقصنده ها، ورزشکاران ورزش هایی مانند کشتی، بوکس و ژیمناستیک رایج تر است. آن ها تمایل به کمال گرایی با وسواسی یا علائم افسردگی دارند.

افراد مبتلا به آنورکسیا در مدرسه، ورزش، کار و دیگر فعالیت ها عملکرد خوبی دارند. بی اشتهایی عصبی معمولاً در دوران بلوغ آغاز می گردد، اما می تواند در هر زمان دیگری توسعه یابد.

علل بی اشتهایی عصبی چیست؟

علت دقیق آنورکسیا تعیین نیست، اما تحقیقات متعدد نشان داده که ترکیبی از خصوصیات شخصیتی، احساسات و الگوهای رفتاری و همچنین عوامل بیولوژیکی و محیطی ممکن است از علل ابتلا به این بیماری باشند. احساس عدم کفایت، عزت نفس پایین، اضطراب، خشم یا تنهایی نیز از عواملی هستند که به توسعه این اختلال یاری می نمایند.

بی اشتهایی عصبی ممکن است علل فیزیکی داشته باشد. تغییر در هورمون هایی که اشتها، ذهن و حافظه را کنترل می نمایند، ممکن است موجب آنورکسیا گردد. این واقعیت که آنورکسیا ممکن است برای تمام اعضای خانواده اتفاق بیفتد، نشان می دهد که این اختلال ممکن است ارثی باشد.

علائم ابتلا به آنورکسیا چیست؟

علائم آنورکسیا اغلب شامل موارد زیر است:

  • کاهش وزن سریع طی چند هفته یا چند ماه
  • ادامه رژیم لاغری، حتی زمانی که لاغر هستند یا وزن بدن شما بسیار کم است.
  • ترس شدید از اضافه وزن
  • احساس چاقی باوجود لاغری
  • عدم توانایی واقع بینانه در ارزیابی وزن بدن خود
  • کوشش برای کمال
  • تأثیر نامناسب وزن بدن یا شکل آن بر عزت نفس
  • افسردگی، اضطراب یا تحریک پذیری
  • دوره های قاعدگی نامنظم یا داشتن چندین دوره ازدست رفته.
  • استفاده از قرص های دیورتیک یا قرص های کاهش وزن
  • بیماری مکرر
  • استفاده از لباس های گشاد برای پنهان کردن کاهش وزن
  • ورزش های اجباری
  • احساس بی ارزشی یا ناامیدی

علائم فیزیکی که با گذشت زمان بدتر می شوند؛ علائمی ازجمله:

  • تحمل پذیری کم در آب وهوای سرد
  • شنمایندگی ناخن و مو
  • پوست خشک یا زردرنگ
  • آنمی
  • یبوست
  • تورم مفاصل
  • پوسیدگی دندان و رشد جدید موهای نازک در بدن

بی اشتهایی عصبی درمان نشده، می تواند به عوامل زیر منجر گردد:

  • آسیب به اندام هایی ازجمله قلب، مغز و کلیه
  • افت فشارخون، ضربان قلب و تنفس
  • کاهش مو
  • ضربان قلب نامنظم
  • پوکی استخوان
  • عدم تعادل مایع الکترولیتی
  • مرگ به دلیل گرسنگی یا خودکشی

نحوه تشخیص آنورکسیا

شناسایی آنورکسیا می تواند چالش برانگیز باشد. احساس خجالت و انکار، از نشانه های ابتلا به این اختلال است. درنتیجه این بیماری می تواند تا مدت های طولانی ناشناخته باشد.

در صورت وجود علائم، پزشک آغاز به آنالیز تاریخچه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی می نماید. گرچه هیچ تست آزمایشگاهی تخصصی برای این بیماری وجود ندارد، پزشک ممکن است از تست های مختلف تشخیصی مانند آزمایش خون استفاده کند.

اگر هیچ بیماری جسمی یافت نشد، پزشک ممکن است بیمار را نزد روان پزشک، روانشناس یا متخصص مراقبت های بهداشتی که به طور ویژه برای تشخیص و درمان بیماری های روانی آموزش دیده، بفرستد. روان پزشکان و روانشناسان ممکن است از روش های درمانی تبادل نظر با بیمار یا ابزارهای ارزیابی برای تشخیص نوع اختلال بیمار استفاده نمایند.

روش های درمان بی اشتهایی عصبی

فرد مبتلا به این بیماری ممکن است هنگام سوءتغذیه، نارسایی کلیه یا ضربان قلب نامنظم به مراقبت های ویژه احتیاج داشته باشد.

چه در حالت اضطراری و چه در حالت عادی، درمان آنورکسیا چالش برانگیز است، زیرا بیشتر افراد مبتلا، بیماری خود را انکار می نمایند یا از داشتن اضافه وزن بسیار وحشت زده می شوند، به صورتی که این افراد ممکن است با یاری به آن ها در به دست آوردن وزن نرمال مخالفت نمایند. همانند سایر اختلالات غذایی، آنورکسیا به برنامه جامع درمانی احتیاج دارد که به طور اختصاصی، برای پاسخگویی به احتیاجهای هر بیمار تنظیم شده باشد.

اهداف درمان عبارت اند از: بازگرداندن فرد به وزن سالم، درمان مسائل عاطفی مانند عزت نفس پایین، اصلاح الگوهای رفتاری اختلال و توسعه تغییرات رفتاری بلندمدت. درمان بی اشتهایی عصبی اغلب شامل ترکیبی از روش های زیر است:

1. روان درمانی

نوعی مشاوره فردی که به تغییر تفکر (درمان شناختی) و رفتار (درمان رفتاری) فرد مبتلا به اختلال آنورکسیا تمرکز دارد. این درمان شامل تکنیک های عملی برای ایجاد نگرش های سالم نسبت به مواد غذایی و وزن، همچنین روش هایی برای تغییر نحوه پاسخ فرد به موقعیت های سخت است.

2. دارو درمانی

بعضی از داروهای ضدافسردگی مانند بازدارنده های باز جذب سروتونین (SSRIs)، ممکن است برای یاری به کنترل اضطراب و افسردگی همراه با اختلال در خوردن استفاده شوند. همچنین بعضی از داروهای ضدافسردگی ممکن است به خواب و تحریک اشتها یاری نمایند. انواع دیگر داروها ممکن است برای یاری به کنترل اضطراب ارائه شوند.

3. مشاوره تغذیه

این استراتژی برای آموزش یک رویکرد سالم تغذیه ای طراحی شده است و به بازگرداندن الگوهای طبیعی غذا خوردن یاری می نماید، همچنین اهمیت تغذیه و رژیم غذایی متعادل را آموزش می دهد.

4. درمان گروهی یا خانوادگی

حمایت خانواده برای موفقیت در درمان بسیار مهم است. مهم است که اعضای خانواده این اختلال را درک نمایند و علائم و نشانه های آن را تشخیص دهند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است از درمان گروهی بهره مند شوند و آگاهانه در خصوص احساسات و نگرانی های خود با دیگران که تجربیات و مسائل مشترک دارند صحبت نمایند.

5. بستری شدن

همان طور که در بالا گفته شد، برای درمان های شدید کاهش وزن که موجب سوءتغذیه و سایر عوارض شدید روانی یا جسمی مانند اختلالات قلب، افسردگی شدید و خطر ابتلا به خودکشی می شوند، ممکن است به بستری شدن احتیاج باشد. در بعضی موارد ضروری است بیمار به وسیله لوله تغذیه یا IV تغذیه گردد.

چشم انداز افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی چیست؟

آنورکسیا نیز مانند سایر اختلالات غذایی، در صورت درمان نشدن بدتر و طولانی تر می گردد. این بیماری هرچه زودتر تشخیص داده شده و درمان گردد، نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. درمان آنورکسیا موجب می گردد فرد به وزن سالم و زندگی طبیعی خود بازگردد.

گرچه درمان این بیماری امکان پذیر است، اما خطر عود بیماری بسیار زیاد است. بهبودی پس از آنورکسیا، احتیاج به درمان طولانی مدت و همچنین تعهد قوی فرد دارد. حمایت اعضای خانواده و دیگر عزیزان، این اطمینان را به بیمار می دهد که درمان های لازم را دریافت می نماید.

آیا می توان از ابتلا به بی اشتهایی عصبی جلوگیری کرد؟

گرچه ممکن نیست از تمام موارد آنورکسیا جلوگیری کرد، اما آغاز درمان در افرادی که این علائم را در خود می بینند بسیار مفید است. علاوه بر این، آموزش و ترویج عادات غذایی سالم و نگرش های واقع گرایانه درباره غذا و تصویر بدن ممکن است در جلوگیری از پیشرفت یا بدتر شدن این اختلال مفید باشد.

برگرفته از: Webmd.com

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11592

به "بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید