برندگان بورس در مرداد منفی

به گزارش دَبی بلاگ، در حالی گرم ترین ماه سال با افت 3/ 8 درصدی دماسنج اصلی بازار سهام به خاتمه رسید که با توجه به آمار اعلامی از تورم 5/ 3 درصدی مردادماه، میزان افت واقعی این نماگر 4/ 11 درصد برآورد می شود. هرچند در مرداد ماه دو سوم بازار همسو با شاخص کل حرکت کردند و سهامداران خود را متضرر کردند؛ اما اولین ماه قرمز سال 99 برای تمام سهامداران مایوس کننده نبود. شرکت هایی بودند که در این ماه توانستند جامه سبز به تن کنند و حتی با بازده سه رقمی همراه شوند.

برندگان بورس در مرداد منفی

یافته ها نشان می دهد 30 درصد از سهام معامله شده در دومین ماه تابستان راستا عکس شاخص در پیش گرفته و با رشد قیمت همراه شدند. در این میان، اما یک چهارم بنگاه های بورسی پیروز به پوشش دادن تورم ماهانه و رشد بیش از 5/ 3 درصدی قیمت شدند. 24 سهم، اما با وجود ثبت بازده مثبت، سودی کمتر از تورم ماهانه از آن سهامداران خود کردند و نتوانستند در حفظ ارزش سرمایه خود پیروز عمل کنند.

پس از ثبت تاریخی ترین رشد شاخص کل بورس تهران در اولین ماه تابستان، مردادماه، اما شاهد ریزش 3/ 8 درصدی این نماگر بودیم که در 20 ماه گذشته بی سابقه بود. این عملکرد منفی، اما حاصل معاملات نیمه دوم مردادماه بود که نماگر سهام پس از تجربه سقف 2 میلیون و 78 هزار واحد در نوزدهمین روز این ماه، راستا نزولی را در پیش گرفت و حتی به فاز خرسی نیز وارد شد. در این ماه ضمن افت قیمت سهام، اما افزایش تب تورم البته با حرارت پایین تر بر داغ سهامداران اضافه کرد. به طوری که با احتساب نرخ تورم ماهانه میزان افت واقعی مردادماه شاخص سهام 4/ 11 درصد برآورد می شود. در مورد سهام بازار نیز با احتساب تورم، تعداد 133 سهم مثبت دومین ماه تابستان به 109 سهم تقلیل پیدا می کند.

برندگان بورسی مردادماه

مردادماه برای تمامی سهامداران مایوس کننده نبود. سهامی بودند که در این ماه توانستند جامه سبز به تن کنند و حتی با بازده سه رقمی همراه شوند. با این حال حدود دو سوم بازار همسو با شاخص کل حرکت و سهامداران خود را متضرر کردند. یافته ها نشان می دهد از 449 نماد معامله شده در مرداد ماه، 133 نماد معادل 30 درصد راستا عکس شاخص در پیش دریافتد و با رشد قیمت همراه شدند.

براساس داده های مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه در مردادماه به 5/ 3 درصد رسیده است. این رقم تقریبا نصف نرخ تورم ماهانه تیرماه است با این حال دومین تورم بالای ماهانه در سال جاری محسوب می شود. ضمن آنکه آمار ها نشان می دهد در مردادماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه 4/ 30 درصد بوده که بیشترین مقدار نرخ تورم نقطه به نقطه از شهریور 98 به بعد است. از این رو شاخص کل بورس تهران که در دومین ماه تابستان با افت اسمی 3/ 8 درصد روبرو شده بود، با احتساب نرخ تورم ماهانه افت واقعی 4/ 11 درصد را ثبت کرد.

در میان سهام نیز با احتساب نرخ تورم، آمار ها دستخوش تغییراتی می شوند. بررسی از بازده واقعی سهام معامله شده در مردادماه نشان می دهد از 449 سهم، تنها 109 شرکت (معادل 24 درصد از کل) با رشد قیمت همراه شدند و در مقابل شاهد افت واقعی قیمت سهام 340 با نگاه بورسی بودیم.

سهامی که تورم را پوشش دادند

بررسی ها نشان می دهد با وجود بازده مثبت حدود یک سوم سهام بورسی و فرابورسی در دومین ماه تابستان، اما همه این شرکت ها نتوانستند تورم مردادماه را پوشش دهند. به این ترتیب از 449 نماد معامله شده در این ماه، 109 نماد معادل 24درصد پیروز به پوشش دادن تورم ماهانه و رشد بیش از 5/ 3 درصدی قیمت شدند. 24سهم، اما با وجود ثبت بازده مثبت در دومین ماه تابستان سودی کمتر از تورم ماهانه (5/ 3 درصد) از آن سهامداران خود کردند و از این رو نتوانستند در حفظ ارزش سرمایه خود پیروز عمل کنند.

در مجموع 315 شرکت با در نظر دریافت میزان تورم ماهانه بین صفر تا 76 درصد زیان به سهامداران خود تحمیل کردند. این سهام عمدتا در گروه های کوچک بازار جای گرفته اند. گروه هایی که پس از رشد پرشتاب قیمت در سال 98، از ابتدای سال جاری چندان مورد اقبال فعالان بازار قرار ندریافتد و بعضا با کاهش قیمت نیز روبرو شدند.

بیشترین زیان ماهانه (با کسر تورم) در این میان به سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس اختصاص پیدا کرد. غفارس در حالی از ابتدای سال جاری روندی مثبت برای سهامداران خود رقم زده بود که از اواخر اردیبهشت ماه تغییر راستا داد و در اغلب روز های معاملاتی با صف فروش روبرو شد و در مجموع مردادماه را با افت 3/ 76 درصدی (با احتساب تورم) به انتها رساند. وتوکا دیگر نماد بورسی بود که در ماه گذشته روندی نزولی را تجربه کرد و با کاهش قیمت 7/ 51 درصدی (با احتساب تورم) روبرو شد. سومین مقام در میان زیان ده ترین سهام در این لیست نیز به ختوقا اختصاص پیدا کرد.

برندگان مردادماه که بودند؟

همان طور که اشاره شد در ماهی که گذشت 109 بنگاه بورس توانستند بازده بالاتر از تورم ماهانه از آن سهامداران خود کنند و با احتساب تورم 5/ 3 درصدی مردادماه، با رشدی بین 1/ 0 درصد تا 172 درصد همراه شدند. از همه گروه ها می توان در میان برندگان بورس مردادماه یافت، اما عموما سهام تازه وارد بازار بودند که صدرنشین جدول سهام پرسود دومین ماه تابستان شدند. در این خصوص می توان به سهام شرکت های سرمایه گذاری پویا، مجتمع صنایع لاستیک یزد و صنعتی دوده فام اشاره کرد که هر سه شرکت به ترتیب با رشد قیمت واقعی 6/ 171، 4/ 146 و 71 درصدی در مردادماه در جمع پربازده ترین سهام این ماه قرار دریافتد.

مردادماه از دریچه صنایع بورسی

بررسی ها نشان می دهد در مردادماه از 39 صنعت فعال بورسی، شاهد افت شاخص 27 گروه بودیم، اما 12 صنعت نیز توانستند در مقابل فضای منفی حاکم بر بازار مقاومت کرده و شاهد رشد قیمت زیرمجموعه های خود بودند. گروه وسایل ارتباطی با تک نماد لپارس با بیشترین رشد ماهانه قیمت اسمی به میزان 6/ 62 درصد و بازده واقعی 57 درصد همراه شود. در آن سوی بازار سایرمعادن با تک سهم کماسه افت اسمی 3/ 31 درصدی و افت واقعی 7/ 33 درصد را متحمل شد. گروه های بزرگ کامودیتی محور نیز همگی در این ماه قرمزپوش شدند.

در این میان بیشترین افت قیمت ها در هفته انتها بازار رقم خورد که شاخص سهام نیز تاریخی ترین افت در مقیاس هفتگی (11 درصد) را تجربه کرد. در این هفته تنها چهار گروه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. در این میان بیشترین ارزش معاملات به زیرمجموعه های گروه فرآورده های نفتی اختصاص پیدا کرد و در این گروه شاهد معامله 41 هزار و 269 میلیارد تومانی بودیم. بیشترین حجم دادوستد ها نیز از آن بانکی ها با معامله 56 میلیارد و 845 میلیون سهمی شد.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 11404

به "برندگان بورس در مرداد منفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندگان بورس در مرداد منفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید