ارتودنسی نامرئی؛ گزینه ای پر هوادار برای لبخندی زیبا

به گزارش دَبی بلاگ، ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین یکی از روش های برطرف ناهنجاری های دندانی است. در روش ارتودنسی نامرئی بر خلاف سایر روش های درمانی ارتودنسی از هیچ گونه براکت و یا سیم ارتودنسی استفاده نمی گردد.

ارتودنسی نامرئی؛ گزینه ای پر هوادار برای لبخندی زیبا

خبرنگاران | سرویس سلامت - اگر برای اصلاح و مرتب کردن دندان هایتان باید ارتودنسی انجام دهید، ولی به دلیل احساس ناخوشایندی که به سیم های آن دارید دچار تردید شده اید نگران نباشید. ارتودنسی نامرئی می تواند برای شما همین کار را بدون براکت و یا سیم ارتودنسی انجام دهد. این روش برای کسانی که به زیبایی دندان، چهره و لبخند خود اهمیت می دهند، درمانی بسیار محبوب است. در این مقاله توضیحات جامعی درباره ارتودنسی نامرئی ارائه می کنیم.

ویژگی های ارتودنسی نامرئی

  • در ارتودنسی نامرئی از سیم ارتودنسی استفاده نشده و از پلاک های بی رنگ و شفاف مبتنی بر شرایط دهان بیمار استفاده می شود.
  • این روش بدون درد بوده و به سهولت می توان پلاک ها را درون دندان های بیمار جایگذاری نمود.
  • ارتودنسی نامرئی متحرک است. به عبارت دیگر زمان خوردن، نوشیدن یا تمیز کردن دندان ها، می توانید آنها را از دهان خود خارج کنید و مجدد بر روی دندان هایتان جایگذاری نمایید.
  • در این نوع از ارتودنسی، در آزمایشگاه های ویژه، پلاک های نامرئی توسط کامپیوتر برای هر فرد ساخته می شوند. اما کاربرد ارتودنسی نامرئی را باید در موارد کاربردی خاص و در شرایط معین در نظر گرفت.
  • ارتودنسی نامرئی از تهیه قالب برای دندان ها آغاز شده و در نهایت روی دندان ها پیاده سازی می شود.

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی شیوه نوینی از ارتودنسی متحرک دندان است و به سه صورت ارایه می شود که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

ارتودنسی نامرئی براکت پشت دندانی یا لینگوال

این سیستم اگرچه به دلیل مزاحمت های فراوان برای زبان هنگام تکلم و غذاخوردن و نیز به دلیل شکسته و کنده شدن هنگام شستن دهان کمتر شناخته شده و کمتر مورد استفاده قرا می گیرد، اما از نظر زیبایی بهترین گزینه درمان ارتودنسی است. براکت در این سیستم کاملا مشابه براکت معمولی است با این تفاوت که نگین های براکت در سطح پشتی دندان ها چسبانده می شود و سیم ارتودنسی در پشت دندان ها به نگین های براکت چسبانده می شود. عملکرد این سیستم مشابه براکت معمولی است.

ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف یا اینویزالاین

در روش ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف از پلاک های نامرئی یا دستگاه های بسیار شفاف در جهت ردیف کردن دندان ها استفاده می شود. نوع ناهنجاری مشخص نماینده این است که آیا می توان از این پلاک های نامرئی شفاف استفاده نمود یا خیر. این عمل در هنگام معاینه بیمار توسط متخصص ارتودنسی معین می شود.

در صورتیکه بیمار احتیاج به ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف داشته باشد، این پلاک های نامرئی شفاف می بایست هر دو هفته یا هر سه هفته یکبار توسط بیمار تعویض شود. ار آنجایی که این پلاک ها بسیار شفاف هستند، در هنگام صحبت کردن بیمار مشاهده نمی شوند و امروزه تقاضا برای استفاده از ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف بسیار بالاست.

ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان یا براکت سرامیکی

این سیستم براکت نیمه نامرئی محسوب می شود. در این روش از براکت هایی استفاده می شود که بسیار شفاف بوده و همرنگ دندان است. جنس براکت ها در روش ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان از پلاستیک و یا سرامیک است. این روش درمان بسیار کارآمد بوده و در صورتیکه بیمار هر نوع ناهنجاری داشته باشد، می توان از این روش استفاده نمود. براکت های همرنگ دندان بدون رنگ بوده و دیده نمی شوند. این روش دارای استحکام و زیبایی خوبی بوده و مسئله ای برای زبان یا گفتار بیمار ایجاد نمی نماید.

مزایای ارتودنسی نامرئی

  • به اصلاح تعدادی از مسائل ارتودنسی از جمله دندان های پر ازدحام، دندان های با فاصله، کراس بایت، اور بایت و آندر بایت یاری می نماید.
  • برخلاف براکت های فلزی که کاملا آشکار هستند، اینویزیلاین تقریبا نامرئی است.
  • حداکثر برای 2 ساعت می تواند برداشته شود.
  • تحریک کمتری برای دندان، لثه و گونه ایجاد می نماید.
  • دندان ها را می توان به حالت نرمال مسواک زد و نخ دندان کشید.
  • استفاده راحت و تاثیر کمتر روی فعالیت های روزانه

بیشتر بدانید: مسائل و بیماری های دندان را بیشتر بشناسید

معایب ارتودنسی نامرئی

  • با توجه به این که متحرک است احتیاج به همکاری بیمار دارد.
  • بسیاری از مسائل دندانی شدید و اسکلتال (استخوانی) با این روش قابل حل نیست.
  • هزینه ارتودنسی نامرئی از مدل های دیگر ارتودنسی خیلی بیشتر است.
  • احتمال گم شدن پلاک وجود دارد.
  • بیشتر برای بزرگسالان استفاده می شود.

نکاتی درباره ارتودنسی نامرئی

  • طول دوره درمان به میزان و نحوه نامرتب بودن دندان ها بستگی دارد.
  • متحرک بودن پلاک های پلاستیکی موجبات راحتی در مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را فراهم می آورد.
  • در طول دوره درمان، قبل از خوردن و آشامیدن پلاک ها را از دهان خارج کنید. در این صورت غذای کمتری بین دندان ها گیر می نماید و در نتیجه احتمال بروز مشکل های دندان مانند پوسیدگی دندان کاهش می یابد.
  • بچه ها نمی توانند از این نوع ارتودنسی استفاده نمایند، زیرا این درمان احتیاجمند مراقبت های خاص و همکاری بسیار زیاد بیمار می باشد.
  • معاینه هر 6 هفته یک بار توصیه می شود تا شرایط و موقعیت دندان ها آنالیز شوند.

بنابراین، اگر دندان های مرتبی ندارید، باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نموده و مشاوره های لازم را کسب کنید. در این فرایند، با اشعه ایکس از دهان شما تصویربرداری می شود و ساختار صورت شما نیز مورد آنالیز قرار می گیرد. اگر شدت بی نظمی دندان های شما در حد خفیف تا متوسط باشد و امکان حرکات دندانی مورد احتیاج با ارتودنسی نامرئی وجود داشته باشد، می توانید از این روش ارتودنسی بهره ببرید.

لطفا سوالات یا تجربیات خود را نیز به وسیله بخش ارسال نظر با ما در میان بگذارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: setare.com
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15441

به "ارتودنسی نامرئی؛ گزینه ای پر هوادار برای لبخندی زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتودنسی نامرئی؛ گزینه ای پر هوادار برای لبخندی زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید