آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری معمول است؟

به گزارش دَبی بلاگ، ایسنا/ بدنبال خبرهای منتشر شده، این سوال مطرح می گردد که آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری معمول است؟

آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری معمول است؟

قضیه چیست؟

معاون جهانگردی وزارت میراث فرهنگی تیر امسال از توقف ورود جهانگردان خارجی به ایران از زمان شیوع ویروس کرونا اطلاع داد و وزارت بهداشت نیز برگزاری تورهای بین المللی را تا فروکش کردن ویروس کرونا و عبور از شرایط سخت و بحرانی ممنوع نمود، اما سفرهای ضروری، تجاری و کاری به ایران به صورت انفرادی بدون مانع اعلام شد.

بعد از این اظهارات، رئیس اداره گذرنامه و ویزا وزارت امور خارجه نیز از غیرفعال شدن گزینه های ویزا جهانگردی و زیارتی از سامانه ویزا الکترونیکی ایران تا عادی شدن شرایط اطلاع داد، البته چندی بعد با وجود شیوع ویروس جدید کرونا، ورود به کشور با سختگیری های بیشتری همراه شد ولی براساس آمار موجود و به رغم تایید کاهش 84.57 درصدی تردد مسافران ورودی از مرزهای زمینی، ریلی و هوایی کشور از سوی گمرک ایران، از شیوع کرونا در کشور تا سرانجام مرداد امسال، حدود 262 هزار مسافر خارجی به ایران وارد شده اند.

مذاکرات وزارت میراث فرهنگی با ستاد ملی کرونا برای صدور مجدد ویزای توریستی به رغم نتابج مثبت، دوام زیادی نداشت و همین چند وقت پیش، سختگیری های مجدد از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شد و این در حالیست که به گفته مدیر کل میراث فرهنگی یزد، صادر نشدن ویزا برای سفرهای جهانگردان خارجی به شهر میراث جهانی یزد در حین صدور ویزا سلامت و تجاری برای خارجی ها ابهام برانگیز است.

سید مصطفی فاطمی در دورهمی با خبرنگاران که در محل اداره کل میراث فرهنگی یزد برگزار گردید، با ذکر اینکه با وجود سفر 700 خارجی به یزد در امسال از آنجایی که این افراد عمدتاً به منظور درمان و تجارت به یزد سفر کردند، امسال فاقد جهانگرد خارجی بودیم ولی این سوال مطرح است که آیا خطر سفر خارجی های بیمار که برای درمان به ایران و یزد سفر می نمایند نسبت به ورود خارجی هایی که برای جهانگردی به ایران سفر می نمایند، بیشتر است؟

وی به صندلی خوب یزد در جهانگردی و میراث طی سالهای اخیر اشاره و اعلام کرد: براساس ارزیابی های وزارت میراث فرهنگی و بعضی بخش های تخصصی جهانگردی و آژانس های مرتبط، صندلی جهانگردی یزد در کشور عمدتا اول و در بحث میراث فرهنگی اول تا سوم بود و این در حالیست که استانهایی مانند فارس و اصفهان از گذشته در راس استانهای جهانگردپذیر بودند، ولی یزد طی این سالها به مقصد جهانگردان تبدیل شده است.

فاطمی به عوامل موثر در ارتقای صندلی یزد در جهانگردی اشاره نمود و گفت: رفتار مردم و میهمان نوازی یزدی ها با جهانگردان و فعالیت علاقمندان، بخش خصوصی و خبرنگاران در حوزه فراوری محتوا و معرفی یزد از عوامل ارتقای این صندلی بوده است.

وی با اشاره به اقامت 12 هزار و 300 جهانگرد در سه هزار تخت اقامتی یزد در سال 98 گفت: امسال ظرفیت تختهای اقامتی به 11 هزار و 700 تخت افزایش یافته و علاوه بر آن 140 واحد بومگردی در استان نیز فعالیت دارند که به 250 واحد ارتقا خواهد یافت.

این مسئول به هسته ها و کمیته های جهانگردی ایجاد شده توسط بخش خصوصی و فعالان جهانگردی یزد که بعضاً توانستند در صندلی کشوری بدرخشند و مصداق آن ها کمیته های خوراک، کودک و جهانگردی معنوی مذهبی است، به عنوان این عوامل تاثیرگذار اشاره نمود.

وی در ادامه به مسائل جهانگردی یزد ناشی از شیوع کرونا اشاره و نوروز 1400 را یکی از مهمترین فرصت های پیشروی این صنعت برای جبران حداقل خسارت های وارده ذکر کرد و گفت: در صورت همراهی نکردن دستگاه های مختلف قطعاً جهانگردی یزد کاملا ورشکسته خواهد شد و در این حین نیز نگران رونق جهانگردی غیرمجاز زیرزمینی در یزد هستیم.

وی از ارائه پیشنهاد تبدیل ستاد سفرهای نوروزی به ستاد مدیریت سفرهای هوشمند اطلاع داد و گفت: هرچند توصیه ای به سفر کردن به یزد نداریم، ولی تاکید داریم که مسافران نورزی برای اسکان و اقامت نوروزی در یزد در چارچوب جهانگردی هوشمند و اقامت ایمن برنامه ریزی داشته باشند. وی همچنین با اشاره به این که بودجه بازاریابی و تبلیغات میراث فرهنگی یزد به صفر رسیده، اظهار کرد: این در حالی است که دیگر نقاط کشور از این بودجه برخوردار هستند.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: همگردی
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 15660

به "آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری معمول است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری معمول است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید